دومین شب اعتراض‌ها در بلاروس

رقیب لوکاشنکو در انتخابات به لیتوانی فرار کرد

یک نفر در دومین شب اعتراضات در بلاروس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی الکساندر لوکاشنگو برای ششمین دوره پی‌آپی کشته شد.


هزاران نفر دوشنبه شب ۱۰ اوت (۲۰ امرداد) به خیابان‌های مینسک پایتخت بلاروس رفتند و شعار داد که لوکاشنکو در انتخابات مقابل رقیبش سوتلانا تیخانووسکایا تقلب کرده است.
شاهدان گفتند که پلیس از گلوله‌های لاستیکی، نارنجک‌های بی‌حس کننده و گاز اشک‌آور استفاده می‌کرد اما در مقابل تظاهرکنندگان با سنگ و موانع دست ساز با نیروهای پلیس مقابله می‌کردند.
«افراد زیادی مخالف لوکاشنکو هستند هدف ما عزل او است. وی شایسته ریاست جمهوری نیست.»
در همین حال سوتلانا تیخانووسکایا رقیب لوکاشنکو که روز یک‌شنبه در انتخابات اعلام پیروزی کرده بود به لیتوانی رفته است.
لیناس لینکویسیوس، وزیر خارجه لیتوانی به خبرگزاری فرانسه گفت تیخانووسکایا در این کشور به سر می‌برد و در امنیت است.
این نامزد اپوزسیون که حدود ۱۰ درسد آرا را کسب کرده است پس از برگزاری انتخابات از از لوکاشنکو خواسته بود کناره‌گیری کند. برخی از وضعیت امنیت او پس از پیروزی لوکاشنکو ابراز نگرانی کرده بودند.
لیتوانی کشوری عضو اتحادیه اروپا و پیمان دفاعی ناتو به شمار می‌رود و عموماً به چهره‌های اپوزسیون کشورهای بلاروس و هم‌چنین روسیه پناهندگی اعطا می‌کند.
از سوی دیگر پلیس گفت فردی در اثر انفجار یک وسیله انفجاری در دستش جان باخت.
گرچه روز گذشته یک سازمان حقوق بشری از کشته شدن یک معترض دیگر در نخستین شب اعتراض‌ها خبر داده بود اما مقام‌های رسمی بلاروس تنها مرگ یک نفر در شب دوم اعتراض‌ها را تأیید کرده‌اند.
وزارت کشور بلاروس گفت: «یکی از معترضان در تلاش بود تا یک ماده انفجاری را به سمت پلیس پرتاب کند اما این ماده در دستان خودش منفجر شد.»
هنوز از شمار زخمی‌های اعتراض‌های شب دوم اطلاعات رسمی منتشر نشده است.
رقیب لوکاشنکو پیش‌تر گفته بود که برای جلوگیری از «تحریکات» در تظاهرات شرکت نمی‌کند.
سوتلانا تیخانووسکایا، نامزدی که در انتخابات روز یک‌شنبه شرکت داشت، همسر سرگئی تیخانوفسکی وبلاگ‌نویس منتقد لوكاشنكو است که به دلیل شرکت در یک گردهم‌آیی توسط مقامات بلاروس بازداشت و از شرکت در انتخابات منع شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217229
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
374
1101
5069
1204988
14325
4470
1217229

آی‌پی شما: 54.196.248.93
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403