پلیس بلاروس با معترضان به نتایج انتخابات درگیر شد

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات بلاروس و پیروزی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری برای ششمین بار متوالی، هزاران معترض شب گذشته ۹ اوت (۱۹ امرداد) در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند.


در جریان این تظاهرات پلیس تلاش کرد با باتوم و شلیک گاز اشک آور معترضان را در مینسک، پایتخت و دیگر شهرها متفرق کند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند سدها تن از تظاهرکنندگان نیز بازداشت شده‌‌اند. این در حالی است که وزارت کشور هنوز آمار دقیق بازداشت ‌شدگان را منتشر نکرده است.
اعتراضات پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی بلاروس اعلام کرد لوکاشنکو در این انتخابات حائز حدود ۸۰ درسد آرا شده است و رقیب وی سوتلانا تیخانووسکایا تنها ۸ درسد آرا را به خود اختصاص داده است.
تیخانووسکایا با رد نتایج اعلام شده گفت: «من به چشمان خودم ایمان دارم. اکثریت با ما بوده است.»
معترضان در خیابان دولت را به دست‌کاری در نتایج متهم می کنند. الکساندر لوکاشنکو، که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته است برای بیش از ۲۶ سال است که قدرت را در بلاروس در دست دارد و منتقدان وی می‌گویند او در مدت زمام‌داری خود صداهای مخالف دولت را خاموش و رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده است.
یک گروه مسقل ناظر گفته است در انتخابات روز یک‌شنبه دستکم ۵۰۹۶ تخلف در شعب اخذ رای صورت گرفته است. این در حالی است که بنابرگزارش‌ها ۷۰ عضو این نهاد ناظر نیز بازداشت شده‌اند.
پیش‌تر در فاصله یک شب مانده به برگزاری انتخابات، مقامات امنیتی بلاروس مدیر کمپین تبلیغاتی تیخانووسکایا را نیز دستگیر کرده بودند.
الکساندر لوکاشنکو با تهدید گروه‌های مخالف گفته بود: «اگر اقدامی علیه کشور انجام دهید، یا اگر حتا در مقیاس بسیار کوچک تلاش کنید کشور را به ورطه آشوب بکشانید و بی ثبات کنید، پاسخی در خور و سریع از جانب من دریافت خواهید کرد.»
لیدیا یرموشینا، رییس کمیسیون انتخابات، از معترضان خواسته بود شکست را با آرامش قبول کنند. وی از تیخانووسکایا خواسته به الکساندر لوکاشنکو تبریک بگوید و مردم را «تحریک» نکند.
در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و هم‌کاری اروپا (OSCE) حضور نداشتند زیرا این گروه دعوت‌نامه‌های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکرده بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216948
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
93
1101
4788
1204988
14044
4470
1216948

آی‌پی شما: 52.91.255.225
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403