قوم مرا رها کن

اعتراض‌های شنبه شب بزرگ‌ترین تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائيل در هفته‌های گذشته بود.

در حالی که رسانه‌های اسرائيل شمار تظاهرکنندگان را ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر اعلام کردند، برپاکنندگان از حضور ۳۲۰۰۰ نفر در این اعتراض‌ها سخن می‌گویند.
راست‌گرایان هم وارد میدان شدند
مانند تظاهرات هفته‌های پیش، در این اعتراضات هم عمده‌ی شرکت‌کنندگان، دست‌ چپی‌هایی بودند که به ضعف دولت در مهار کرونا و فساد مالی نتانیاهو اعتراض داشتند اما در این میان اقلیتی از دست‌راستی‌ها نیز به چشم می‌خورد که با وجود اختلاف دیدگاه‌هشان در مخالفت با نتانیاهو راهی خیابان‌ها شده بودند.
شماری از آن‌ها با سر دادن شعارهایی نظیر «راست و چپ دشمن نمی‌شوند» بر این تأکید داشتند که نتانیاهو با تفرقه ‌‌افکنی میان چپ و راست توانست در انتخابات پیروز شود.
تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با مضامین مختلف در دست داشتند و شعارهایی نظیر «دوره‌ات تمام شده» یا «قوم مرا رها کن» سر می‌دادند. شعار دوم، به کتاب خروج در تورات اشاره دارد که در آن خدا از زبان موسا به فرعون می‌گوید قوم بنی‌اسرائيل را آزاد کند.
حضور کودکان در کنار دیگر اعضای خانواده در تجمعات بیت‌المقدس چشمگیر بود. حال آن‌که شماری از تظاهرکنندگان در اعتراض به گفته‌ی یائير نتانیاهو،‌ پسر بنیامین نتانیاهو که معترضان را «بیگانه» خوانده بود، با پوشش بیگانگان فضایی یا ابرقهرمانان سینمایی به خیابان آمده بودند.
نیروهای پلیس گرچه با تظاهرکنندگان درگیر نشدند اما پس از نیمه‌ شب از آنان خواستند که متفرق شوند.
قاتلی که مردم را به ‌خشم آورد
پخش یک مصاحبه‌ی تلویزیونی با فردی به‌ نام یونا آوروشمی نیز خشم تظاهرکنندگان را برانگیخت و سبب شد از وی شکایت کنند.
یونا آوروشمی سه دهه پیش امیل گرونزویگ، کنشگر چپ‌گرای اسرائيلی را در جریان تظاهراتی کشته بود و به‌ خاطر آن ۲۸ سال زندانی بود. وی در مصاحبه‌ی خود معترضان به دولت را میکروب‌هایی خواند که سبب بیماری جامعه می‌شوند و هم‌چنین آن‌ها را «شرورانِ متنفر از اسرائيل» لقب داد.
هم‌چنین در یک تجمع هم‌زمانِ‌ دیگر، حدود ۱۰۰۰ نفر در برابر اقامتگاه شخصی نتانیاهو در شهر قیصریه گرد آمدند و شعارهایی را علیه وی سردادند.
عمل‌کرد ضعیف دولت نتانیاهو در مقابل موج دوم شیوع ویروس کرونا و نیز اتهام فساد مالی وی، از ماه گذشته سبب بیش‌تر شدن نارضایتی‌ها از نخست‌وزیر اسرائيل شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217116
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
261
1101
4956
1204988
14212
4470
1217116

آی‌پی شما: 54.234.143.240
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403