درخواست معترضان خشمگین لبنانی برای اداره حکومت

در حالی که بیروت پس از انفجار مهیب سه‌شنبه گذشته در حال عزاداری برای جان‌باختگان است، شماری از لبنانی‌ها روز شنبه با حضور در خیابان‌های پایتخت، از کشورهای خارجی خواستند تا اداره این کشور را برعهده بگیرند.


پلیس ضد شورش لبنان به سمت تظاهرات کنندگانی که در تلاش برای عبور از موانع برای رسیدن به ساختمان پارلمان در مرکز بیروت بودند، گاز اشک آور شلیک کرد.
کنش‌گران لبنانی پیش از این اعلام کرده بودند که قصد دارند روز شنبه ۸ اوت (۱۸ امرداد) در پایتخت تظاهرات کنند تا انتقادهای خود را از دولت درباره بزرگ‌ترین انفجار تاریخ بیروت مطرح کنند. طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان بیش از ۶۰ نفر هم‌چنان مفقود هستند.
اعتراض‌ها در لبنان پیش از این حادثه به خاطر وضع وخیم اقتصادی جریان داشت.
سلین دیبو، دانش‌جوی لبنانی گفت: «ما به دولت اعتماد نداریم. کاش سازمان ملل کنترل لبنان را در اختیار بگیرد.»
برخی نیز می‌گویند از این‌که امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه این هفته از محله‌های آسیب دیده بیروت بازدید کرد، تعجب نکردند. این در حالی است که رهبران لبنان چنین کاری را انجام ندادند.
ما در نقطه صفر زندگی می‌کنیم. امیدوارم کشور دیگری کنترل لبنان را در اختیار بگیرد. رهبران ما یک مشت افراد فاسد هستند.
ماریس هایک، روان‌شناس ۴۸ ساله که خانه والدینش در اثر انفجار ویران شده است، گفت: «ما در نقطه صفر زندگی می‌کنیم. امیدوارم کشور دیگری کنترل لبنان را در اختیار بگیرد. رهبران ما یک مشت افراد فاسد هستند.»
دفتر نخست وزیری و ریاست جمهوری گفته‌اند که ۲۷۵۰ تُن نیترات آمونیوم که به مدت ۶ سال بدون اقدامات امنیتی در انبار بندر نگه‌داری می‌شد، عامل این انفجار بوده است.
میشل عون، رییس جمهوری لبنان نیز روز جمعه ۷ اوت (۱۷ امرداد) تأکید کرد که تحقیقاتی در جریان است تا مشخص شود آیا این انفجار نتیجه سهل‌انگاری بوده است یا عامل خارجی در وقوع آن نقش داشته است.
امروز نخستین تظاهرات پس از انفجار است. این بزرگ‌ترین هشدار برای همه است که چیزی برای از دست دادن نداریم. همه باید امروز در خیابان‌ها باشند، همه.
فارس حلبی، کنشگر ۲۸ ساله لبنانی درباره تظاهرات روز شنبه گفت: «پس از ۳ روز تمیز کردن خانه‌ها و خیابان‌ها و مرهم گذاشتن بر زخم‌ها، وقت آن است که عصبانیت ما خالی شود و آن‌ها را مجازات کنیم.»
حیات ناظر یک کنشگر دیگر گفت: «امروز نخستین تظاهرات پس از انفجار است. این بزرگ‌ترین هشدار برای همه است که چیزی برای از دست دادن نداریم. همه باید امروز در خیابان‌ها باشند، همه.»
۳ نفر از اعضای حزب کتائب از پارلمان لبنان استعفا دادند
حزب مسیحی کتائب لبنان نیز اعلام کرد که ۳ نفر از اعضای این حزب به دلیل انفجار بیروت از عضویت در پارلمان لبنان کناره‌گیری کردند.
سامی جمیل، رهبر حزب کتائب در مراسم تشییع جنازه نزار نجاریان دبیرکل این حزب که در انفجار بیروت جان باخته بود، با اعلام خبر استعفای ۳ نفر از اعضای این حزب از پارلمان لبنان گفت: «من از همه‌ی افراد محترم [قانون‌گذار] دعوت می‌کنم که استعفا دهند تا مردم بتوانند تصمیم بگیرند چه کسی بر آن‌ها حکومت کند بدون این‌که کسی به آن‌ها چیزی تحمیل کند.»
پیش از این نیز ۲ نماینده دیگر پارلمان لبنان به خاطر انفجار بیروت استعفا داده بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228130
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2838
1181
6180
1220432
9209
16017
1228130

آی‌پی شما: 18.191.216.163
امروز: چهارشنب، 05 ارديبهشت 1403