ماکرون در بیروت:

زمان مسوولیت‌ پذیری رهبران لبنان فرا رسیده است

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه که به عنوان اولین رهبر یک کشور خارجی صبح پنج‌شنبه وارد لبنان شده بود، در سخنانی در میان مردم بیروت گفت که زمان مسوولیت پذیری رهبران لبنان فرا رسیده است تا نظام سیاسی جدید ایجاد کنند.


او که در جریان این سفر با تعدادی از دولت‌مردان لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود در سخنان و مذاکرات بر چند محور اساسی از جمله کمک‌های بشردوستانه، مبارزه با پول‌شویی و درخواست اصلاحات بنیادین تأکید کرد.
او در حالی که قول هرگونه کمک فرانسه به لبنان را می‌داد، ایجاد تغییرات اساسی در لبنان برای بیرون آمدن از بن بست‌های سیاسی و اقتصادی را خواستار شد.
رییس جمهور فرانسه هم‌چنین از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای حمایت و پشتی‌بانی از لبنان در روزهای آینده خبر داد.
ماکرون در ادامه تأکید کرد: یک نظارت شفاف و روشن بر روی این کمک‌ها خواهد بود تا هیچ‌گونه دورزدنی وجود نداشته باشد. او گفت: سازمان ملل و بانک جهانی نقش اساسی در این مورد بازی خواهند کرد.
درخواست برای تحقیقات همه‌ جانبه بین‌المللی
رییس جمهور فرانسه هم‌چنین تحقیقات همه جانبه بین‌المللی در حادثه انفجار بیروت را برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شک و تردید خواستار شد.
ماکرون با اشاره به دیدارها با مقام‌های لبنانی گفت: «من خیلی صریح و رک بودم و در مقابل از دولت‌مردان لبنان انتظار پای بندی به تعهدات را دارم.»
او هم‌چنین از کمک‌های فرانسه گفت که به مرور وارد لبنان خواهد شد.
فرانسه در دوران دو جنگ لبنان، کمک‌هایی به این کشور کرده بود. از همین رو در سال ۲۰۱۸ کنفرانسی برای کمک برگزار شد. در آن زمان قرار شد تا ۱۱ میلیارد دلار به این کشور کمک شود به شرطی که لبنان گفت‌وگوهایی با صندوق بین‌المللی پول داشته باشد اما تاکنون محقق نشده است.
قصد هیچ‌گونه دخالت سیاسی هم نخواهم داشت. من نمی‌توانم خودم را جای یک دولت منتخب که با رای مردم روی کار آمده است قرار دهم.
با این حال ماکرون گفت: «سرمایه گذارها این‌جا هستند، فقط اصلاحات ایجاد کنید.»
رییس جمهور فرانسه که مدام بر ضرورت تغییرات اساسی در لبنان اشاره و تأکید می‌کرد که کوتاه نخواهد آمد، گفت: «قصد هیچ‌گونه دخالت سیاسی هم نخواهم داشت. من نمی‌توانم خودم را جای یک دولت منتخب که با رای مردم روی کار آمده قرار دهم.»
ماکرون با اصرار بر اصلاحات در لبنان تأکید کرد: «این خواسته‌یی است که فرانسه ماه‌ها بلکه سال‌ها خواهان آن است.»
وی هم‌چنین با اشاره به فساد در لبنان بر اجرای یک ابتکار سیاسی قوی برای مقابله با آن تأکید کرد و گفت: باید بانک مرکزی و سیستم بانکی این کشور حساب‌رسی شفاف داشته باشند.
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در حالی صبح روز پنج‌شنبه وارد بیروت شد که بلافاصله پس از ورود به لبنان، از نزدیک به بررسی ابعاد انفجار مهیب بیروت پرداخت.
ورود او هم‌زمان شده بود با جستجوها برای پیدا کردن افرادی که هم‌چنان زیر آوار مانده‌اند. ماکرون پیش از ورود به فرودگاه بیروت در حساب توئیتری به زبان عربی نوشت: «لبنان تنها نیست.»
رییس جمهوری فرانسه که مورد استقبال رییس جمهوری لبنان قرار گرفته بود، پشتی‌بانی پاریس از بیروت را یک امر واضح دانست.
ماکرون گفت: حضورش برای اعلام هم‌بستگی و برادری است. او در ادامه گفت: می‌خواهد یک کمک بین‌المللی را مدیریت کند.
کمک‌های فرانسه در اختیار مردم لبنان قرار می‌گیرد
رییس جمهور فرانسه که از محل انفجار در بیروت بازدید می‌کرد، خطاب به مردم لبنان گفت: کشورش آن‌ها را رها نخواهد کرد. او قول داد که کمک‌های فرانسه در اختیار مردم قرار گیرد.
ماکرون که وزیر خارجه فرانسه نیز او را هم‌راهی می‌کرد، گفت: می‌خواهد یک گفت‌وگوی صریح با نیروهای مؤثر و مراکز تصمیم‌گیر داشته باشد.
ماکرون با اشاره به «بحران‌های عمیق سیاسی و اقتصادی» در لبنان، بر ضرورت اصلاحات فوری در این کشور تأکید کرد. او گفت که اگر این اصلاحات انجام نشود، لبنان با فروپاشی مواجه خواهد شد.
رییس جمهور فرانسه این سخنان را در حالی بیان کرده است که سدها هزار لبنانی به ناگهان خانه‌ها و درآمدهایشان را از دست داده‌اند.
کشته شدن بیش از ۱۴۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰۰۰ نفر بر اثر انفجارهای روز سه شنبه در بیروت، بار دیگر شهروندان معترض لبنان را به صحنه آورده است.
وزیر فرهنگ فرانسه در حساب توئیتری خود فرانسوی کشته شده را معماری معرفی کرد که در بازسازی بناهای تاریخی لبنان که از جنگ آسیب دیده‌اند، فعال بوده است. او نوشت: فرانسه و لبنان در غم مرگ این معمار شریک هستند.
در جریان سفر ماکرون به لبنان، دو هواپیمای فرانسوی با پرسنل و تجهیزات ویژه وارد بیروت شدند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221202
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
33
242
770
1219680
2281
16017
1221202

آی‌پی شما: 18.218.38.125
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403