حاشیه‌های یک حضور

انقلابی دیگر در راه است

امانوئل ماکرون، رییس ‌جمهوری فرانسه نخستین مقام سیاسی خارجی است که پیش از دیگران با حضور در بیروت، پایتخت لبنان تلاش کرده حمایت این کشور از مردم آسیب دیده لبنان را نشان دهد.

برخی مردم اما خشمگین و خسته‌اند و به دولت و قدرت حاکمه اعتماد چندانی ندارند.
ماکرون با برخی بازو به بازو خوش و بش کرد و برخی دیگر را در آغوش فشرد تا از نزدیک با مردم بیروت هم‌دردی کرده باشد.
گاهی ماسک به چهره داشت و گاهی بی‌ماسک در جمع مردم حضور می‌یافت.
سپتامبر به بیروت بازمی‌گردم
وقتی یکی از شهروندان از او خواست که مستقیم به دولت آن‌ها کمک نکند، ماکرون از بسته پیش‌نهادی سیاسی‌ برای سیاستمداران لبنان گفت و این‌که ماه سپتامبر به بیروت باز می‌گردد تا پی‌گیر روند اجرای آن باشد و اگر بسته پیش‌نهادی به خوبی اجرا نشده باشد او مسوولیتش را بر عهده خواهد گرفت.
یکی از شهروندان در نزدیکی او فریاد می‌زد «شما به میان ما آمدید، میشل عون [رییس جمهوری لبنان] کجاست؟ او کجاست؟»
وضعیت دشوار اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و از بین سمی شدن انبار غلات بیروت، زندگی و معیشت مردمان این کشور را بیش از گذشته دشوار کرده است.
میشل عون تروریست است
ماکرون به محله‌های مختلف بیروت رفت. بیروتی که از لحظاتی پس از انفجار مهیب روز ۴ اوت گویی خاک مرگ بر آن پاشیده‌اند. مردم در شهر همت کرده‌اند و در تلاشند شیشه‌های شکسته و آوار را جمع‌وجور کنند اما دیگر از آن شادمانی همیشگی در «عروس خاورمیانه» خبری نیست.
ماکرون در میان جمعیت به مردم دلداری می‌دهد و مردم نیز فریاد «انقلاب انقلاب» سر دادند. برخی شهروندان لبنانی‌ در کنار ماکرون ایستاده بودند و فریاد می‌زدند که «میشل عون تروریست است» و برخی دیگر به «فساد دولت» لبنان اشاره داشتند.
کمک‌های دولت‌ها از گوشه و کنار جهان به بیروت می‌رسد. مردمان زیادی بی‌خانمان شدند. برخی داغدار و بسیاری در بهت فردایی مبهم.
همان‌طور که ترور رفیق حریری منجر به خروج نیروهای نظامی سوریه از لبنان شد انفجار بیرون نیز می‌تواند به خروج حزب الله از قدرت، خلا سلاح گروها و احزاب به خصوص حزب الله و خروج نیروهای سپاه قدس  از لبنان و خلاء سلاح مقاومت شود!

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217103
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
248
1101
4943
1204988
14199
4470
1217103

آی‌پی شما: 3.237.235.148
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403