اروپا باید عمیقاً درباره‌ی جهانی بدون رهبری آمریکا فکر کند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به کشورهای اروپایی هشدار داد که به طور جدی درباره واقعیت جدیدی که جهان با آن مواجه است فکر کنند؛ این‌که احتمالاً ایالات متحده آمریکا دیگر نمی‌خواهد رهبر جهان باشد.


او در جریان مصاحبه با خبرنگارانی از شش روزنامه اروپایی از جمله لوموند فرانسه و گاردین بریتانیا، تأکید کرد که دیگر نمی‌توان این موضوع را تأیید کرد که ایالات متحده هم‌چنان خواستار رهبری بر جهان است و با توجه به این واقعیت، لازم است که کشورها اولویت‌های خود را اصلاح کنند.
مرکل گفت: ما با این طرز تفکر بزرگ شده‌ایم که ایالات متحده می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد اما ممکن است که این کشور اکنون تصمیم بگیرد که این نقش را کنار بگذارد؛ بنابراین ضروری‌ست تا اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقاً فکر کند.
آنگلا مرکل که خود پیش از فروپاشی دیوار برلین، در بخش شرقی پرده‌ی آهنین زندگی کرده و بزرگ شده است، در حالی این سخنان را بر زبان آورد که در گذشته بارها تأثیر جهانی فعالیت‌های ایالات متحده آمریکا به ویژه حمایت این کشور از فروپاشی دیوار برلین را ستوده بود.
به نظر می‌رسد که فشارهای دونالد ترامپ برای افزایش سهم آلمان در تأمین هزینه‌های نظامی ناتو و اکنون تصمیم او برای خروج ۹۵۰۰ سرباز آمریکایی از پایگاه‌های آلمان در تغییر دیدگاه صدراعظم این کشور بی‌تأثیر نبوده است.
آنگلا مرکل در جریان گفت‌وگو با این شش روزنامه اروپایی تأکید کرد: حضور نظامی آمریکا در اروپای مرکزی بیش از هر چیز به نفع خود آمریکاست و گفت: با حضور سربازان آمریکایی در آلمان، علاوه بر کمک به تقویت سیاست‌های دفاعی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی عضو ناتو، از منافع ایالات متحده آمریکا در منطقه نیز محافظت می‌شود.
او تأکید کرد که هم‌چنان به تقویت پتانسیل‌های نظامی آلمان ادامه خواهد داد.
مرکل هم‌چنین در جریان این گفت‌وگو با اشاره بر ضرورت بهبود روابط با روسیه گفت: دلایل خوبی برای ادامه گفت‌وگوهای سازنده با روسیه وجود دارد.
تأثیر استراتژیک روسیه بر کشورهایی مانند سوریه و لیبی هم‌چنین کشورهای هم‌سایه ما در اروپا بسیار چشم‌گیر بوده است.
مرکل پیش از این در ماه سپتامبر نیز به تندی از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که اروپا باید به فکر امنیت خود باشد زیرا آمریکا به طور خود به خودی از آن‌ها حمایت نخواهد کرد، همان‌طور که در طول جنگ سرد چنین کاری را نکرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216501
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
747
947
4341
1204988
13597
4470
1216501

آی‌پی شما: 44.212.26.248
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403