آیا بایدن می‌تواند اوباما را به عنوان معاون خود معرفی کند؟

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به مدت 8 سال معاونت باراک اوباما را در زمان حضور وی در کاخ سفید بر عهده داشت.


او حالا قرار است احتمالاً کم‌تر از ۲ ماه دیگر با حضور در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین به طور رسمی نامزدی حزبش در انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) را بپذیرد. جو بایدن با این حال باید پیش از آن معاون خود را معرفی کند.
هر چند جو بایدن پیش از این گفته است که معاونش را از میان زنان سیاست‌مدار انتخاب خواهد کرد اما محبوبیت زیاد باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا و موج اعتراض‌های اخیر علیه نژادپرستی در این کشور این پرسش را در اذهان پدید آورده است که آیا اولین رییس جمهوری سیاه پوست ایالات متحده بهترین گزینه برای معاونت جو بایدن نخواهد بود؟
معرفی باراک اوباما به عنوان معاون جو بایدن البته از نظر حقوقی چالش برانگیز خواهد بود. متمم ۱۲ قانون اساسی آمریکا تأکید می‌کند که هر فردی که شرایط ریاست جمهوری را ندارد امکان فعالیت به عنوان معاون رییس جمهوری را نیز نخواهد داشت. به این ترتیب باراک اوباما از آن‌جا که متمم ۲۲ قانون اساسی تصریح می‌کند که هیچ کس پس از دو دوره حضور در مقام ریاست جمهوری اجازه انتخاب مجدد به این سمت را ندارد، قاعدتاً نمی‌تواند معاون رییس جمهور شود.
با این حال برخی حقوقدانان بر این باور هستند که متمم ۲۲ قانون اساسی تنها تأکید کرده است که روسای جمهور دو دوره‌یی پس از پایان ریاست جمهوری نمی‌توانند بار دیگر به این مقام «برگزیده» شوند. این در حالی است که معاون رییس جمهور در صورت کناره گیری یا مرگ رییس جمهور تنها جانشین او می‌شود و به عنوان رییس جمهور انتخاب نمی‌شود.
مایکل دورف، استاد حقوق در دانشگاه کورنل در همین راستا بر این باور است که جو بایدن می‌تواند باراک اوباما را به عنوان معاون خود معرفی کند. او معتقد است که باراک اوباما در صورتی نمی‌توانست معاون جو بایدن شود که در متمم ۲۲ قانون اساسی به جای عبارت «هیچ کس نمی‌تواند بیش‌تر از دو دوره به ریاست جمهوری انتخاب شود» نوشته شده بود: «هیچ کس نمی‌تواند بیش‌تر از دو دوره در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد.»
با این حال معرفی باراک اوباما به عنوان معاون جو بایدن بی شک از نظر حقوقی چالش برانگیز خواهد بود و به همین دلیل از نظر سیاسی نیز تصمیمی پرهزینه محسوب می‌شود. به این ترتیب احتمال این‌که جو بایدن و دموکرات‌ها چنین تصمیمی بگیرند بسیار کم است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228764
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
594
2878
6814
1220432
9843
16017
1228764

آی‌پی شما: 3.147.66.178
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403