ایران در خصوص تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل هشدار داد

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پیش‌نهاد آمریکا برای صدور قطع‌نامه‌یی با هدف تمدید تحریم تسلیحاتی کشور را مردود دانست و تأکید کرد که تلاش ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های شورای سازمان ملل متحد اشتباهی اشتباهی فاحش و بزرگ است.


تخت روانچی که پنج‌شنبه شب در جریان یک نشست خبری سخن می‌گفت در ادامه یادآور شد: بازگردادن تحریم‌های سازمان ملل متحد عملاً پایانی خواهد بود بر توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهانی و ایران را از کلیه‌ی تعهداتش در این چارچوب رها خواهد ساخت.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد در عین حال در این خصوص به خبرنگاران حاضر در نشست خبری تأکید کرد: «این به معنای آن نیست که ما از هر چیزی که برای ما در پس از برجام فراهم می‌شود استفاده می‌کنیم، بلکه منظورم این است که این محدودیت‌ها دیگر معتبر نخواهد بود. از این رو گزینه‌هایی به ما خواهد داد تا هرآنچه که ایران بخواهد را انجام دهد.»
تخت روانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌یی وین یادآور شد که ایران و بسیاری دیگر بر این باورند که واشنگتن حق قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.
وی ضمن هشدار به ایالات متحده در خصوص عواقب به جریان افتادن مکانیسم ماشه و به تبع آن خاتمه یافتن برجام مفاد پیش‌نویس قطع‌نامه آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی را به جهت تناقض داشتن با قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مردود قلم‌داد کرد.
سخنان سفیر ایران در سازمان ملل متحد در خصوص تلاش ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک روز پس از تأکید مایک پمپئو به عزم جدی کشور برای اقدام در این جهت ایراد شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرد در صورت به تصویب نرسیدن قطع‌نامه پیش‌نهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر ضد ایران کشورش مسیر بازگردان تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را در پیش خواهد گرفت.
مایک پمپئو معتقد است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان خرید تجهیزات و سامانه‌های پیش‌رفته نظامی به ایران را فراهم می‌کند و این کشور در عین حل می‌تواند به یک تأمین کننده سلاح برار «تروریست‌ها و اوباش در سراسر جهان» تبدیل شود.
بریان هوک، مسوول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و کلی کرفت، سفیر ایالات متحده در سارمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده بودند که پیش‌نویس قطع‌نامه‌یی برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.
قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در حمایت از برجام صادر شد تحریم تسلیحاتی ایران را تا ماه اکتبر سال جاری تضمین کرد اما واشنگتن اینک مصمم است به رغم مخالفت احتمالی اروپا با قطع‌نامه‌یی که خود به آن رای داده‌اند تحریم‌ تسلیحاتی بر ضد تهران را به شکلی نامحدود تمدید کند.
واشنگتن در صدد است تا در صورت به تصویب نرسیدن قطع‌نامه‌ پیش‌نهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران امکان فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد را فراهم کند.
این در حالی‌ست که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد این تلاش را باتوجه به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌یی «مضحک» توصیف کرده است و یادآور شد ایالات متحده پس از کنار کشیدن از برجام دیگر هیچ‌گونه حق و اختیاری برای به فعال کردن بندی از توافق هسته‌یی در اختیار ندارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1224971
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
860
1087
3021
1220432
6050
16017
1224971

آی‌پی شما: 18.191.5.239
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403