یازدهمین دوره انتخابات رکورد عدم مشارکت را شکست

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی میزان مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را ۴۲.۵۷ درسد اعلام کرد.

بنابراین با آمار اعلام شده، کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون در این دوره از انتخابات ثبت شده است.
میزان مشارکت در دوره قبلی انتخابات مجلس ۶۱.۸۳ درسد اعلام شده بود. طبق آمار، در ۱۰ دوره قبلی انتخابات مجلس در ایران بیش‌ترین مشارکت متعلق به پنجمین دوره مجلس در سال ۱۳۷۴ است که براساس آمار رسمی، در آن انتخابات که در سال ۱۳۷۴ برگزار شد، ۷۱.۱۰ درسد مشارکت به ثبت رسیده است.
وزیر کشور ایران شمار افرادی را که در این دوره رای داده‌اند ۴۰۴ ۵۱۲ ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: واجدین شرایط ۱۵۹ ۹۱۸ ۵۷ نفر بودند و۰۰۰  ۹۳۱ ۲ نفر نیز رای اولی داشتیم که حضور در انتخابات بسیار خوب بوده است.
طبق آمار اعلام شده، ۴۸ درسد از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس زنان بوده‌اند و ۵۲ درسد نیز مردان شرکت کرده‌اند.
با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی میزان مشارکت در انتخابات را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسایلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است.
وی با اشاره به درسد مشارکت مردم در تهران افزود: میزان مشارکت مردم در استان تهران ۷۶۳ ۵۳۹ ۲ نفر بود که مساوی با ۲۶.۲ درسد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز ۸۹۱ ۸۴۱ ۱ نفر برابر با ۲۵.۴ درسد مشارکت کردند.
بنابراین میزان مشارکت مردم تهران در این دوره از انتخابات مجلس نسبت به ۱۰ دوره قبلی کم‌ترین است. میزان مشارکت مردم تهران در دوره قبلی مجلس یعنی در انتخابات اسفند ۱۳۹۴ عدد ۵۰ درسد ثبت شده است.
از دیگر دوره‌های کم رونق انتخابات مجلس در حوزه انتخابی تهران مربوط به دوره هشتم در سال ۱۳۸۶ است که میزان مشارکت در تهران ۳۱ درسد بوده است.
وزیر کشور بیش‌ترین مشارکت را در کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درسد و کم‌ترین را هم در تهران عنوان کرد.
پیش از اعلام میزان مشارکت، وزارت کشور فهرست نهایی ۳۰ نفر راه یافته به مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر را اعلام کرد.
طبق این نتایج، محمد باقر قالی‌باف، شهردار پیشین تهران با ۲۸۷ ۱۲۶۵ ۱ رای در صدر این فهرست قرار گرفته است و مصطفا میرسلیم با ۳۱۸ ۸۹۲ رای، مرتضا آقاتهرانی با۲۵ ۰ ۸۶۸ رای، الیاس نادران با ۹۵۶ ۸۴۱ رای و محسن دهنوی با ۲۹۲ ۸۲۹ رای در رده‌های دو تا پنجم قرار گرفته‌اند.
کل فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصول‌گرایان در حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221554
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
20
365
1122
1219680
2633
16017
1221554

آی‌پی شما: 3.141.200.180
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403