احکام فعلان زیست محیطی در دادگاه تجدید نظر تأیید شد

دستگاه قضایی ایران اعلام کرد: حکم محکومیت فعالان زیست محیطی که تهران از آن‌ها به عنوان اقدام کنندگان علیه امنیت ملی نام می‌برد در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفته است.

رسانه‌های داخلی ایران به نقل از غلام‌حسین اسماعیلی، سخن‌گوی قوه قضاییه اعلام کردند: بر اساس احکام صادر شده مراد طاهباز و نیلوفر بیانی از جمله متهمان این پرونده به اتهام هم‌کاری با دولت متخاصم آمریکا هر یک به ۱۰ سال مجازات زندان محکوم شده‌اند.
بر اساس این گزارش هومن جوکار و طاهر قدیریان نیز به اتهام‌های مشابه هر یک به تحمل ۸ سال حبس محکوم شده‌اند. هم‌کاری با آمریکا اتهامی است که به سام رجبی و حمیده کاشانی، دیگر متهمان این پرونده نیز وارد شده است و افراد یاد شده بایست برای این اتهام هر یک ۶ سال را در زندان سپری کنند.
در همین راستا امیر حسین خالقی به اتهام جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه دیگر متهم پرونده نیز به جرم اجتماع و تبانی به قصد ضربه زدن به کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده‌اند.
کاووس سید امامی، دیگر متهم این پرونده و رییس سازمان غیردولتی میراث حیات وحش پارسیان، مدت کوتاهی پس از بازداشت در زندان درگذشت.
مقام‌های ایران اعلام کردند وی خودکشی کرده است. با این حال این روایت از سوی خانواده سیدامامی رد شده است.
حکم صادر شده بر ضد متهان پرونده زیست محیطی در حالی به تأیید دادگاه تجدید نظر رسیده است که پیش از این مقامات دولتی از جمله رییس سازمان محیط زیست و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اتهام جاسوسی بر ضد این افراد را منتفی اعلام کرده بودند.
متهمان این پرونده بهمن ماه سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند و دستگیری این افراد با توجه به نوع اتهامی که به آن‌ها وارد شده بود سر و صدای زیادی به پا کرد. عیسا کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران بارها به صراحت بر رد اتهام جاسوسی بر ضد این افراد تأکید کرده بود.
کلانتری پیش‌تر در گفت‌وگویی اعلام کرده بود جاسوس بودن یا نبودن یک شخص در کشور ما با نظر کارشناسی وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات هم این چنین نظری اعلام نکرده است که آن‌هایی که بازداشت شده‌اند جاسوس بودند.
دادگاه دو شهروند فرانسوی اسفند ماه برگزار می‌شود
از سوی دیگر سخن‌گوی قوه قضاییه ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات دو شهروند فرانسوی در اسفند ماه سال جاری خبر داد.
غلام‌حسین اسماعیلی در این خصوص تصریح کرد: کیفر خواست این پرونده صادر شده و متهمان قرار است ۱۳ اسفند ماه برای دفاع از اتهامات وارده در دادگاه حاضر شوند.
سخن‌گوی قوه قضاییه ایران در حالی از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال خبر داده است که سعید دهقان، وکیل این دو شهروند فرانسوی پیش‌تر اعلام کرده بود که عادل‌خواه شهروند ایرانی- فرانسوی از اتهامات جاسوسی و تشویش اذهان عمومی تبرئه شده است.
این در حالی است که دولت فرانسه بارها به صورت رسمی خواستار آزادی این دو پژوهشگر دانشگاهی شده است و بازداشت آن‌ها را غیرقابل قبول و تحمل توصیف کرده است. تهران نیز در پاسخ طرح درخواست از سوی پاریس برای آزادی فوری افراد یاد شده را دخالت در امور داخلی ایران قلم‌داد کرده است.
غلام‌حسین اسماعیلی، سخن‌گوی قوه قضاییه باردیگر بر این موضع کشورش تأکید کرد و با اشاره به حمایت پاریس از روح الله زم، متهم پرونده کانال تلگرامی آمد نیوز گفت: ما به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌یی به ویژه کشورهایی را که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدامات خصمانه‌ای می‌کنند در امور داخلی و قضایی کشور نمی‌پذیریم.
فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی- فرانسوی که در حوزه مردم‌شناسی تحقیق می‌کند از روز ۵ ژوئن سال ۲۰۱۹ در ایران بازداشت است. رولان مارشال، کارشناس آفریقا در دانشگاه سیانس‌پو پاریس نیز ماه ژوئن گذشته در جریان سفر به ایران برای دیدار با دیگر پژوهشگر این دانشگاه یعنی عادل‌خواه بازداشت شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1227775
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2483
1181
5825
1220432
8854
16017
1227775

آی‌پی شما: 3.131.110.169
امروز: چهارشنب، 05 ارديبهشت 1403