نخستین جلسه دادگاه روح‌الله زم برگزار شد

نخستین جلسه دادگاه روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز و از مخالفان جمهوری اسلامی، امروز دوشنبه ۲۱ بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

کیفرخواست وی شامل ۱۷ بند اتهامی است که در ابتدای دادگاه، نماینده دادستان آن را قرائت کرد. روح‌الله زم در جلسه دادگاه خود با لباس زندان و کاپشنی سبز رنگ حضور داشت و روبه‌رو او تعداد زیادی پوشه چیده شده بود. به نظر می‌رسید که بازجویان وی در سپاه، هم‌راه زم در دادگاه حضور داشتند که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران صورت آن‌ها را در مجموعه گزارش تصویری خود محو کرده بود.
سپاه پاسداران ایران ۲۲ مهر ۱۳۹۸، اعلام کرده بود که در یک عملیات اطلاعاتی پیچیده توانسته است روح‌الله زم، از مخالفان سیاسی مقیم فرانسه را بازداشت کند. روزنامه فرانسوی لوفیگارو یک روز بعد از انتشار این خبر با انتشار گزارشی درباره‌ی نحوه‌ی دستگیری زم، نوشته بود که نیروهای اطلاعاتی ایران با فریب این فرد به بهانه دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق در نجف، او را به بغداد کشانده و سپس او را دستگیر کرده‌اند. در این گزارش آمده بود که مقام‌های فرانسوی مانع از سفر زم به عراق نشده‌اند.
نماینده دادستان، در جلسه دادگاه، با اشاره به اتهامات روح الله زم گفت: وی متهم به  افساد فی الارض در بازه‌ی زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق
ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، ارتکاب نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور است.
وی دیگر اتهام‌های زم را جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، هم‌کاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام  عنوان کرد.
نماینده دادستان تصریح کرد: فعالیت در کانال معاند سحام نیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات متهم است.
وی افزود: زم ۱۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیروها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارایه کرده است.
روح‌الله زم، فرزند محمد علی زم، رییس اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و حوزه هنری است.
روح‌الله زم پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸، از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد و مدتی را در بند دو الف زندان اوین گذراند. وی پس از آزادی از کشور خارج شد و در نهایت به فرانسه رفت و مدتی در سحام نیوز سایت منتسب به مهدی کروبی فعال بود و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز را راه‌اندازی کرد.
کانال تلگرامی آمدنیوز پیش از بازداشت روح‌الله زم بیش از ۱.۴ میلیون مشترک داشت.
در پی بازداشت زم در خاک عراق و بازگرداندن وی به ایران، وزارت امور خارجه فرانسه ۲۴ مهر ضمن تأیید این‌که این فعال سیاسی در فرانسه پناهنده بوده است، اعلام کرد از شرایط و جزییات دقیق دستگیری او در خارج از خاک فرانسه اطلاعی ندارد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده بود: ما با دقت این پرونده را دنبال کرده و بازداشت این فرد را به شدت محکوم می‌کنیم.
هم‌زمان با نخستین جلسه دادگاه روح‌الله زم، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران اعلام کرد: دوشنبه ۲۱ بهمن مستندی با عنوان پرسه در مه منتشر می‌شود.
سازمان حقوق ‌بشری عفو بین‌الملل بارها از مقام‌های ایران خواسته‌اند که پخش اعتراف‌های تلویزیونی را به دلیل نقض حقوق بازداشت شده‌ها متوقف کنند!

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221572
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
38
365
1140
1219680
2651
16017
1221572

آی‌پی شما: 18.118.210.213
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403