حادثه در کمین محیط زیست

ادارات کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز مخالفت صریح خود را با طرح انتقال تونلی آب سد طالقان به تهران اعلام کرده‌اند.

مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی چند ماه گذشته خواستار ارایه‌ی سوابق بررسی طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به تهران شدند تا این طرح مجدد در کمیته ماده دو این سازمان بررسی شود. به همین دلیل هنوز نتیجه نهایی در این مورد مشخص نشده است.
مجید رحمانی رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز امرداد ماه سال جاری دلیل طرح مسأله‌ی انتقال تونلی آب از سد طالقان در کمیته کشوری مذکور که در آن برای طرح‌های بزرگ تصمیم گیری می‌شود را ارسال نامه‌یی از سوی حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد و گفته بود؛ در این نامه به صراحت مخالفت ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و هم‌چنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز با انجام این طرح بیان شده است.
وی در ادامه به بروز حوادث برای عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان البرز در پی اجرای طرح انتقال تونلی آب از طالقان به تهران اشاره کرد و گفته بود؛ ما با اجرای این طرح مخالف هستیم زیرا به جز ضرر چیزی برای استان البرز نخواهد داشت.
به گفته رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز طرح‌های بهتری مانند استفاده از لوله‌های قوی انتقال آب می‌تواند جای‌گزین این طرح تونلی شود که از دل شهر کرج نیز عبور نکند و بتوان حریمی نیز تعریف کرد.
در ادامه برای پی‌گیری‌های بیش‌تر با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت‌وگویی ترتیب داده شد که در ادامه می‌خوانید.
فردین حکیمی در پاسخ به این پرسش که آیا پافشاری محیط زیست برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به تهران نتیجه داده است یا خیر؟ گفت: در این خصوص نیازمند بررسی‌های بیش‌تر هستیم تا با طرح در کمیته تخصصی محیط زیست کشور بهترین تصمیم گرفته شود.
تاکنون هیچ تصمیمی در این‌باره اخذ و یا صادر نشده است.
وی با بیان این‌که طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به تهران مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی است، گفت: این مطالعات در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده حال باید در کمیته کشوری این موضوع با بررسی تمامی جوانب امر مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: به یقین تا تمامی جوانب کار در خصوص این طرح سنجیده نشود در این‌باره تصمیم گیری نمی‌شود اما هیچ‌گونه تصمیم و مجوزی در مورد این طرح صادر نشده است که بتوانیم با قاطعیت آن را بیان کنیم.
وی تأکید کرد: محیط زیست به طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به تهران کارشناسانه می‌نگرد و با توجه به نتیجه مطالعات انجام شده در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221290
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
121
242
858
1219680
2369
16017
1221290

آی‌پی شما: 3.141.202.187
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403