ویزای ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل صادر نشد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید: ایالات متحده آمریکا به دبیرکل سازمان ملل پیام داده است که برای او به دلیل تأخیر، ویزای آمریکا صادر نمی‌شود.

ظریف به خبرنگاران گفت: وزیر خارجه ایالات متحده در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که ما فرصت نداشتیم برای وزیر خارجه ایران ویزا صادر کنیم و صادر نخواهیم کرد.
به گفته محمد جواد ظریف قرار بوده است که او در اجلاس ویژه شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند اما به دلیل عدم صدور ویزا موفق به حضور در این جلسه نشده است.
وزیر خارجه ایران عدم صدور ویزا از سوی ایالات متحده را غیرقانونی دانست و نوشت: عدم صدور ویزای من نقض توافق نامه UNHQ ۱۹۴۷ سازمان ملل است.
وی هم‌چنین تهدید به گرسنگی ایرانیان از سوی وزیر خارجه ایالات متحده را جنایت علیه بشریت و هدف قرار دادن سایت‌های فرهنگی ایران از سوی ترامپ را جنایت جنگی خواند.
وزیر خارجه ایران گفت: من تمایل زیادی برای شرکت در این اجلاس در این شرایط نداشتم اما اجلاس ویژه شورای امنیت برای حفاظت از منشور فرصتی
بود که جنایات آمریکا را در آن مطرح کنیم.
ظریف ادامه داد: برای دولتی که به تروریسم دولتی و اقتصادی و به جنایات جنگی و اقتصادی تهدید می‌کند خیلی مهم نیست که مفاد موافقت‌نامه مقر سازمان ملل متحد را هم نقض کند اما سوالی که همه باید از این دولت یاغی بپرسند این است که از چه چیز می‌ترسند؟ آیا حضور وزیر امور خارجه یک کشور عضو و موسس سازمان ملل در شورای امنیت برای حمایت از منشور ملل متحد و چند جانبه گرایی آن‌چنان خطر بزرگی است که نتوانند ویزا صادر کنند.
سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا نیز رسماً از وی برای سفر به بروکسل دعوت کرده است.
هنوز معلوم نیست که ظریف به دعوت بروکسل پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر. سخن‌گوی دستگاه روابط خارجی اروپا گفت: هنوز محمد جواد ظریف پاسخ دعوت به بروکسل را نداده است.
ظریف درباره‌ی عمل‌کرد اروپایی‌ها نیز گفت: اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می‌کنند با حرف زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی شدن آمریکا می‌شوند اما فراموش کرده‌اند که این کار فقط آن‌ها را جری‌تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها، پمپئو اعلام کرد: اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.
پیش‌ از این نیز دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود به محمد جواد ظریف ویزای حضور در نشست سالانه سازمان ملل را نمی‌دهد اما نهایتاً در ماه سپتامبر این ویزا صادرشد و ظریف در این نشست حضور پیدا کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228710
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
540
2878
6760
1220432
9789
16017
1228710

آی‌پی شما: 3.128.199.210
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403