رییس ‌جمهور عراق: عادل عبدالمهدی با تقدیم استعفای خود موافقت کرد

برهم صالح رییس ‌جمهور عراق در سخنانی با تأکید بر لزوم انجام اصلاحات، گفت عادل عبدالمهدی به شرط تعیین جای‌گزینی برای او با اعلام استعفا موافقت کرده است.

برهم صالح رییس ‌جمهور عراق، روز پنج‌شنبه در سخنانی با محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان گفت: با قدرت در کنار مردم عراق است.
او خطاب به معترضان گفت: من ضد هرگونه سرکوب شما هستم. شما و نیروهای امنیتی از یک‌دیگر هستید و حمایت از نیروهای امنیتی، وظیفه‌ی همه‌ی ماست.
برهم صالح گفت: افرادی در میان نیروهای امنیتی و معترضان، کمک کرده‌اند تا تظاهرات به جشن‌ تبدیل شود. هیچ راه‌حل امنیتی وجود ندارد و تنها راه‌حل انجام اصلاحات است.
رییس ‌جمهور عراق با بیان این‌که آینده از آن مردم است، گفت: باید هرچه سریع‌تر کسانی که علیه معترضان دست به خشونت بردند، محاکمه شوند. او تأکید کرد: هیچ گونه سلاحی نباید خارج از حکومت وجود داشته باشد و دولت عراق باید تمامی تلاش خود را برای انحصار سلاح در دست حکومت به کار گیرد.
برهم صالح گفت: پرونده‌های فساد به دستگاه قضایی احاله شده است و باید با شفافیت موضوع مبارزه با فساد پیش برود.
او خبر داد: نهاد ریاست ‌جمهوری عراق کار بررسی قانون انتخابات جدید را به گونه‌یی که مردم را قانع کند، آغاز کرده است.
به گفته برهم صالح قانون انتخابات جدید، به دور از سهمیه‌بندهای فرقه‌یی خواهد بود و تلاش خواهد شد تا اشکالات سیستم فعلی را نداشته باشد و هفته آینده این قانون به پارلمان ارائه می‌شود.
رییس ‌جمهور عراق هم‌چنین گفت: با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است و عادل عبدالمهدی با تقدیم استعفای خود موافقت کرده است و از گروه‌های سیاسی خواسته است تا جایگزینی برای او مشخص شود.
برهم صالح با بیان این‌که شرایط موجود در عراق نباید ادامه یابد، گفت: عراق نیازمند اصلاحات جدی است و هم‌زمان حفظ امنیت و ثبات باید هدف تمامی مردم و مسوولان عراقی باشد.
تظاهرات مردمی عراق که دور دوم آن از روز جمعه سوم آبان ماه آغاز شده است، در بغداد و چند استان دیگر ادامه یافت.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق استعفا کرد
در خبری فوری به نقل ار ریاست جمهوری عراق عادل عبدالمهدی با کناره گیری از پست نخست وزیری موافقت کرده است.
وی افزود: مخالف هر گونه سرکوب علیه معترضان هستم.
او تأکید کرد: هیچ‌گونه سلاحی نباید خارج از حکومت وجود داشته باشد و دولت عراق باید تمامی تلاش خود را برای انحصار سلاح در دست حکومت به کار گیرد.
روز دوشنبه ۶ آبان مقتدا صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف سائرون، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس وکناره‌گیری عادل عبدالمهدی شده بود.
ائتلاف سائرون در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیش‌ترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی مشارکت داشت.
این ائتلاف خواستار برآورده شدن تمامی مطالبات معترضان است و اعلام کرد: تا آن زمان با ادامه کار دولت فعلی مخالفت خواهد کرد.
رییس ‌جمهور عراق در سخن‌رانی خود هم‌چنین با تأکید بر این که وضعیت فعلی عراق غیرقابل قبول و نیازمند اصلاحات فوری است، خواستار گفت‌وگوی ملی برای حل مشکلات شد.
او سپس با حمایت از تغییر قانون انتخابات در عراق، گفت: پیش‌نویس قانون جدید انتخابات به زودی ارائه می‌شود.
معترضان عراقی در هفته‌های گذشته خواستار کناره‌گیری دولت شده‌اند‌ و علیه فساد، بی‌کاری و فقر در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع نفتی شعار داده‌اند اما اعتراض مردم با سرکوب گسترده توسط نیروهای امنیتی مواجه شد.
بنابر گزارش‌های غیر رسمی، مجموع کشته‌های دور جدید اعتراض‌ها به بیش از ۲۴۰ نفر رسیده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217105
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
250
1101
4945
1204988
14201
4470
1217105

آی‌پی شما: 18.208.197.243
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403