حضور قاسم سلیمانی در عراق برای جلوگیری از سقوط دولت مهدی

ایران با هدف جلوگیری از سقوط دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق توسط ۲ تن از شخصیت‌های برجسته‌ی سیاسی این کشور، وارد عمل شده است.

۲ روز پیش از این مقتدا صدر، روحانی تندرو و بانفوذ عراقی خواستار کناره گیری مهدی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف پایان دادن به درگیری‌های خونین عراق شد.
او هم‌چنین از مهم‌ترین رقیب سیاسی خود یعنی هادی عامری، رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی - سیاسی بدر خواست تا در برکناری
مهدی از قدرت، با او هم‌راه شود اما بنا بر اعلام پنج منبع آگاه، در جریان جلسه‌یی محرمانه که در بغداد تشکیل شد! قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیز حاضر شده است و از هادی عامری و دیگر رهبران شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران خواسته است تا به حمایت از عادل عبدالمهدی ادامه دهند.
در حالی که یک مقام امنیتی ایران حضور قاسم سلیمانی در جلسه‌ی روز چهارشنبه در عراق را تأیید کرد، ادعا کرده است که او برای مشاوره دادن در آن‌جا بوده است، هیچ‌کدام از سخن‌گویان دو چهره برجسته عراق یعنی مقتدا صدر و هادی عامری حاضر به اظهارنظر در این‌باره نشده‌اند.
این مقام امنیتی ایران به شرط ناشناس ماندن، گفته است، امنیت عراق برای ما مهم است و ما در گذشته به آن‌ها کمک کرده‌ایم. فرمانده سپاه قدس ما به کرات به عراق و دیگر کشورهای منطقه سفر می‌کند، بویژه هنگامی که متحدان ما از ما تقاضای کمک می‌کنند.
مداخله قاسم سلیمانی در تحولات عراق، یکی از آخرین نشانه‌های نفوذ روزافزون ایران در کشور هم‌سایه و در سراسر منطقه است.
پیش از این نیز مقامات امنیتی عراق گفته بودند که شبه نظامیان تحت حمایت ایران تک تیراندازها را در پشت بام‌های بغداد مستقر کرده‌اند تا معترضان را مرعوب و سرکوب و اعتراضات را خاموش کنند.
عمیق‌تر شدن بحران سیاسی کنونی در عراق می‌تواند به کاهش نفوذ تدریجی ایران نه تنها در عراق بلکه در منطقه بیانجامد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1220739
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1
121
307
1219680
1818
16017
1220739

آی‌پی شما: 18.117.196.217
امروز: چهارشنب، 29 فروردين 1403