حزب‌الله و فرانسه خواستار تشکیل فوری دولت جدید لبنان شدند

حزب الله، جنبش شیعی تحت حمایت ایران در لبنان ضمن درخواست برای تشکیل هر چه سریع‌تر دولت جدید در این کشور اعلام کرد: استعفای سعد حریری سبب از دست رفتن زمان لازم برای اصلاحات مورد نیاز جهت خروج لبنان از بحران اقتصادی می‌شود.

از سوی دیگر فرانسه نیز که از حامیان اصلی سعد حریری به شمار می‌رود نیز در واکنش به استعفای نخست وزیر لبنان خواستار شکل گیری هرچه سریع‌تر دولتی جدید و توان‌مند برای اجرای فوری اصلاحات لازم در این کشور شد.
سعد حریری که در پی اعتراض‌های گسترده و بی سابقه مردمی در کشور به شدت تحت فشار بود استعفای خود را تسلیم میشل عون، رییس جمهوری لبنان کرد. جنبش اعتراضی در لبنان برآمده از خشم بزرگی است که مردم این کشور به دلیل عملکرد دستگاه حاکمه آنرا بروز داده و علنی کرده اند.
معترضان لبنانی معتفدند که بی کفایتی و ناتوانی مدیران و در رأس آن‌ها نخبگان سیاسی که سکان هدایت کشور را در دست دارند لبنان را به سوی فروپاشی اقتصادی سوق داده است.
حزب الله لبنان در بیانیه‌یی تلویزیونی اعلام کرد: استعفای حریری سبب تلف شدن زمان و از دست رفتن فرصت‌های موجود برای تدوین و اجرای اصلاحات مورد نیاز کشور شده است. جنبش حزب الله هم‌چنین در همین راستا ایالات متحده آمریکا را به دخالت در امور داخلی لبنان و تلاش برای گسترش هرج و مرج متهم کرده است.
نمایندگان جنبش حزب الله در پارلمان لبنان نیز از بانک مرکزی این کشور خواسته‌اند که تدابیری فوری برای جلوگیری از روند کنونی انحطاط مالی و پولی در این کشور را در پیش گیرند.
دولت لبنان که حزب الله نیز در آن سهم دارد پیش از استعفای سعد حریری فهرستی از برنامه‌های اصلاحی را برای پاسخ‌گویی به خواست معترضان ارائه کرد که تأثیری در روند اعتراض‌ها نداشت و نتوانست خشم جمعیت معترض را خاموش کند.
اصلاحات پیش‌نهادی هم‌چنین نتوانست کمک کنندگان خارجی را بنا به آن‌چه در جریان کنفرانس سال گذشته پاریس مقرر شده بود به عمل به وعده خود برای اهدای کمکی ۱۱ میلیارد دلاری ترغیب کند.
درخواست میشل عون برای تشکیل دولتی مبتنی بر صلاحیت و شایستگی
از سوی دیگر میشل عون، رییس جمهوری لبنان در واکنشی تازه به استعفای سعد حریری خواستار شکل گیری دولتی سازنده در کشور شد که از وزرایی منتخب بر اساس صلاحیت و شایستگی تشکیل شده باشد.
رییس جمهوری لبنان که در جریان یک نطق تلویزیونی سخن می‌گفت ضمن طرح این درخواست یادآور شد: وزرا می‌بایست بر اساس صلاحیت و شایستگی و نه تعلقات سیاسی انتخاب شوند. این مسأله از آن جهت اهمیت مضاعف دارد که لبنان اکنون برهه‌یی حیاتی را به خصوص از نظر اقتصادی پشت سر می‌گذارد و نیاز به دولتی یک‌پارچه و هم‌آهنگ دارد که بتواند نقشی سازنده ایفا کند.
رییس جمهوری لبنان در ادامه تأکید کرد: مصمم به پی‌گیری و ادامه مبارزه با فساد است و می‌خواهد به گونه‌یی عمل کند که دولت جدید کشور توانایی پاسخ‌گویی به خواست‌ها و نیازهای واقعی مردم را داشته باشد.
این در حالی است که به محض اتمام سخنان میشل عون جمعیت تظاهرکننده در مرکز پایتخت لبنان بار دیگر شعار همه یعنی همه را سر دادند، شعاری که جنبش اعتراضی پس ازاستعفای سعد حریری نیز بارها آن‌ها را تکرار کرده بود تا بگوید که کلیه‌ی رهبران دستگاه حاکمه بدون استثنا باید بروند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221717
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
183
365
1285
1219680
2796
16017
1221717

آی‌پی شما: 3.138.69.45
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403