میشل عون از هیأت دولت لبنان خواست تا زمان تشکیل کابینه جدید به کار خود ادامه دهند

میشل عون، رییس جمهوری لبنان از اعضای هیأت دولت این کشور خواست تا زمان انتصاب نخست وزیر جدید و تشکیل دوباره کابینه، به‌ عنوان سرپرست کار خود را ادامه دهند. این درخواست یک روز پس از استعفای سعد حریری از مقام نخست وزیری مطرح می‌شود.

هنوز معلوم نیست که آیا عون استعفای سعد حریری را می‌پذیرد یا نه. هم‌زمان یک مقام رسمی لبنان گزارش کرد سعد حریری مشکلی با ادامه کار در پست نخست وزیری ندارد، به شرط آن‌که در کابینه آینده امکان حضور وزرای فن‌سالار (تکنوکرات) که قادر به اجرای اصلاحات برای جلوگیری از سقوط اقتصاد لبنان باشند، وجود داشته باشد.
سعد حریری هم‌زمان با سیزدهمین روز تظاهرات گسترده بخش عظیمی از شهروندان لبنانی در اعتراض به مشکلات معیشتی و اقتصادی از مقام خود کناره گرفت.
سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیش از این مخالفت خود با استعفای دولت در مقطع زمانی کنونی را اعلام کرد و گفته بود کناره‌گیری دولت به نفع وضعیت این کشور نیست.
پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ در لبنان، سعد حریری سرانجام در دسامبر سال ۲۰۱۶ به مقام نخست وزیری لبنان رسید. وی در سال ۲۰۱۷ در تصمیمی بحث برانگیز و در زمانی که در عربستان سعودی حضور داشت از مقام خود کناره گرفت اما پس از خروج از عربستان و در پی اصرار نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی لبنان، استعفای خود را پس گرفت.
کشور لبنان از زمان جنگ‌های داخلی در اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ م قرن ۲۰ صحنه ناآرامی‌ و بی‌ثباتی سیاسی است. تقسیم قومی - مذهبی قدرت براساس پیمان طائف (۱۹۸۹) تشکیل دولت و انتصاب رییس جمهور و نخست وزیر از سوی نمایندگان مجلس را به یک چالش جدی در ساختار سیاسی این کشور بدل کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228213
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
43
2878
6263
1220432
9292
16017
1228213

آی‌پی شما: 13.58.39.23
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403