دولت سوریه از کردها خواست به صفوف ارتش بپیوندند

دولت سوریه که نظامیانش هم‌چنان پس از برقراری آتش بس در مناطق شمالی به صورت پراکنده با ارتش ترکیه درگیر هستند از نیروهای کرد خواست که برای مقابله با این تهاجم به صفوف ارتش بپیوندند.

درخواست دمشق برای جلب هم‌کاری شبه نظامیان کرد ۲۱روز پس از تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه مطرح می‌شود و هدف آن بیرون راندن نیروهای نظامی آنکارا و به دست گرفتن کنترل این منطقه پس از نزدیک به نه سال جنگ داخلی در این کشور است.
لشگرکشی ارتش سوریه به سمت مناطق شمالی پس از حمله نظامی نهم اکتبر ترکیه و در پی توافق کردها با دمشق صورت گرفت که روسیه نیز نقش مهمی در آن ایفا کرد. تحلیل‌گران این فعل و انفعال نظامی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جابه‌جایی ارتش سوریه به سمت مناطق شمالی پس از سال ۲۰۱۲، زمان عقب نشینی نظامیان سوری از این مناطق در ابتدای جنگ داخلی این کشور توصیف کرده‌اند.
نیروهای کرد که پس از خروج نظامیان آمریکایی، مهم‌ترین حامی و پشتیبان خود در جنگ بر ضد داعش را از دست داده بودند با آغاز تهاجم نظامی ترکیه دست یاری به سوی دولت اسد دراز کردند. این هم‌کاری که گفته می‌شود طی روزهای گذشته نیز تقویت شده است و با تشکیل جبهه‌یی واحد در پی بیرون راندن نظامیان ترکیه از مناطق شمال شرق سوریه است با درخواست رسمی دمشق وارد مرحله‌ی تازه‌یی شده است.
وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌یی که خبرگزاری رسمی این کشور آن را منتشر کرد از آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای پیوستن به صفوف ارتش خبر داد و تأکید کرده است که فرماندهی کل نیروهای مسلح آماده پذیرفتن اعضای این نیروی شبه نظامی است که رزمندگان کرد هدایت آن را بر عهده دارند.
در بیانیه وزارت دفاع سوریه ضمن کنایه‌یی آشکار به ترکیه آمده است: همه‌ی سوری‌ها از جمله اقلیت کرد با یک دشمن واحد روبه‌رو شده‌اند.
از سوی دیگر وزارت کشور سوریه نیز در بیانیه‌یی از نیروهای کرد عضو پلیس امنیتی روژاوا موسوم به آسایش خواسته است که در مبارزه با دشمنی مشترک به صفوف نیروهای پلیس سوریه بپیوندند.
گفتنی است که نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به اس دی اف پیش از این موافقت خود را با عقب نشینی از مناطق شمالی هم مرز سوریه با ترکیه تا عمق بیش از ۳۰ کیلومتری اعلام کرده بودند و از روسیه درخواست کرده بودند تا به برقراری گفت‌وگوهایی سازنده میان کردهای شمال سوریه و دولت بشار اسد کمک کند.
توافق ترکیه و روسیه بر سر آتش بس در مناطق شمالی سوریه به تهاجم نظامی آنکارا بر ضد مواضع شبه نظامیان کرد پایان داد و زمینه را برای تقویت حضور ارتش سوریه در این منطقه فراهم کرد.
ترکیه مدعی است که کردها هنور به طور کامل به بخش مهمی از توافق آتش بس مبنی بر عقب نشینی شبه نظامیان کرد تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز عمل نکرده‌اند.
آنکارا که نیروهای نظامی خود را هم‌چنان در خاک سوریه نگاه داشته است تهدید کرده است که در صورت عقب ننشستن نیروهای کرد تا حد تعیین شده عملیات نظامی را باردیگر از سر خواهد گرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221480
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
311
242
1048
1219680
2559
16017
1221480

آی‌پی شما: 18.189.180.76
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403