توافق عامری و صدر برای برکناری عبدالمهدی از نخست وزیری عراق

ه

ادی عامری، رهبر ائتلاف انتخاباتی فتح و دبیرکل سازمان نظامی - سیاسی بدر در پاسخ به درخواست مقتدا صدر برای تغییر دولت اعلام کرد: با هدف تحقق مصالح ملت عراق و نجات کشور در چارچوب منافع ملی آماده هم‌کاری با جریان سائرون است.

شهرهای مختلف عراق در یک ماه اخیر صحنه تظاهرات گسترده شهروندانی است که نظام سیاسی حاکم بر این کشور را بی‌کفایت می‌خوانند. معترضان می‌گویند از ناتوانی دولت و پارلمان این کشور برای تأمین معاش، اشتغال و مبارزه با فساد به ستوه آمده‌اند. در جریان اعتراض‌های خیابانی تا کنون بیش از ۲۵۰ نفر کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.
مقتدا صدر، روحانی تندرو و متنفذ عراقی از ایران به نجف بازگشت و به گزارش رسانه‌های محلی، با ارسال نامه‌یی از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور خواست تا ضمن انحلال کابینه، مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند. از قرار معلوم عبدالمهدی در پاسخ به این نامه خواستار اجرای روند قانونی کناره‌گیری دولت با موافقت ریاست جمهوری و اکثریت نمایندگان مجلس شده است. جریان سائرون از دولت ائتلافی خارج شد.
شمار گسترده‌یی از شهروندان عراق در یک ماه گذشته با برگزاری تظاهرات خواستار برکناری دولت و انحلال پارلمان شده‌اند.
در انتخابات سال ۲۰۱۸ ائتلاف سائرون با کسب ۵۴ و جریان شیعی فتح نزدیک به ایران با کسب ۴۸ کرسی، مهم‌ترین گروه‌های پارلمانی را تشکیل دادند.
پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی این دو گروه به هم‌راه جریان حکمت نزدیک به عمار حکیم در اکتبر سال گذشته برای معرفی عادل عبدالمهدی برای مقام نخست وزیری عراق و تشکیل دولت به توافق رسیدند.
عراق از سال ۱۹۹۱ و پس از نخستین جنگ خلیج فارس در برابر تحریم‌های بی‌سابقه سازمان ملل متحد موسوم به نفت در برابر خوراک توان اقتصادی و بنیه اجتماعی خود را به میزان بسیار زیادی از دست داد. این کشور در پی سقوط رژیم صدام به دست ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳، وارد یک چرخه از نابسامانی و فروپاشی اجتماعی شده است. به نظر می‌رسد قانون اساسی جدید جمهوری عراق مصوب ۲۰۰۶ شکاف‌های دینی و قومی را عمیق‌تر و نهادینه کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228260
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
90
2878
6310
1220432
9339
16017
1228260

آی‌پی شما: 3.142.197.198
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403