اردوغان از مواضع ایران درباره‌ی عملیات ترکیه در سوریه انتقاد کرد

رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه پیش از سفر به روسیه در یک نشست خبری گفت: اظهارات برخی مقامات ایران درباره‌ی عملیات چشمه صلح مرا ناراحت کرده است.

ایران حمله‌ی اخیر ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را به‌ عنوان نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ترکیه محکوم کرده است.
اردوغان هم‌چنین گفت: اگر وعده‌های آمریکا مبنی بر عقب نشینی نیروهای کرد محقق نشود، عملیات علیه نیروهای کرد (ی‌پ‌گ) را از سر خواهد گرفت.
آتش‌بس پنج روزه ترکیه شامگاه دوشنبه پایان می‌یابد. رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌های نظامی این کشور می‌گویند: هنوز هزاران جنگ‌جوی کرد در منطقه مورد ادعای ترکیه در شمال سوریه حضور دارند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی رییس جمهوری ترکیه پیش از ترک فرودگاه آنکارا به مقصد سوچی روسیه افزود: همه دنیا از روی‌کرد اردوغان در قبال برنامه هسته‌یی ایران در گذشته نزدیک اطلاع دارند اما اظهاراتی آزار دهنده از سوی برخی مقامات این کشور شنیده می‌شود. البته این سخنان متعلق به روحانی نیست اما لازم بود وی این صداها را خاموش می‌کرد. این موارد شخص بنده و تمام نزدیکانم را آزار می‌دهد. ما (ترکیه، روسیه و ایران) سه کشور طرف توافق‌نامه سوچی هستیم. اکنون این روند را چگونه ادامه خواهیم داد؟ این اقدامات نادرست است. اظهارات آنان را در این زمینه را محکوم می‌کنم.
دستگاه دیپلماسی ایران و به‌ ویژه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، بازگشت سوریه و ترکیه به اجرای موافقت‌نامه آدانا (سال ۱۹۹۹) درباره‌ی ممنوعیت فعالیت نیروهای مسلح کرد در خاک سوریه را، به‌ عنوان تنها راه حل برای چالش میان آنکارا و دمشق درباره‌ی مسأله‌ی کردها پیش‌نهاد کرده است.
از زمان آغاز بحران سیاسی و متعاقباً جنگ داخلی در سوریه، ایران مهم‌ترین حامی حکومت بشار اسد و در مقابل، ترکیه یکی از مهم‌ترین متحدان مخالفان و شورشیان مسلح عمدتاً اسلام‌گرا در این کشور بوده‌اند. تهران و آنکارا سرانجام در قالب مذاکرات صلح آستانه و به هم‌راه روسیه، تلاش کردند تا نقش مشترکی در پایان دادن به جنگ سوریه بازی کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216104
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
350
947
3944
1204988
13200
4470
1216104

آی‌پی شما: 107.21.176.63
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403