بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل از تشکیل دولت جدید انصراف داد

بنیامین نتانیاهو که در پی بن بست سیاسی به وجود آمده پس از انتخابات پارلمانی اخیر در اسراییل مأمور تشکیل دولت جدید شده بود روز دوشنبه اعلام کرد که از انجام این مأموریت منصرف شده است.

اعتراف نخست وزیر اسراییل در ناکامی برای تشکیل دولت جدید سبب شده است تا بنی گانتس، مهم ترین رقیب وی مأمور تشکیل کابینه آینده اسراییل شود.
نتانیاهو با انتشار ویدیویی در صفحه فیس بوک خود با اعلام این تصمیم خطاب به شهروندان اسراییلی گفت: به تازگی رییس جمهوری را در جریان قرار دادم که مأموریت محول شده برای تشکیل دولت را به وی بازمی گردانم.
رووین ریولین، رییس جمهوری اسراییل که حدود یک ماه پیش طی حکمی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود را مأمور تشکیل کابینه جدید کرده بود در پی انصراف بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که این مأموریت را به بنی گانتس، رییس حزب آبی سفید ها محول کرده است.
نتانیاهو بر اساس یک مهلت چهار هفته‌یی تا روز چهارشنبه فرصت داشت تا با متقاعد کردن رهبر حزب آبی سفیدها زمینه تشکیل یک دولت ائتلافی را فراهم کند اما ظاهراً تلاش‌های او بدون نتیجه بوده است و بنی گانتس کلیه‌ی پیش‌نهاد‌های مطرح شده از سوی رهبر حزب لیکود را برای تشکیل چنین دولتی رد کرده است.
بر اساس بیانیه‌یی که از سوی دفتر ریاست جمهوری اسراییل منتشر شده است کلیه فراکسیون‌های کنست، پارلمان این کشور در جریان تصمیم ریولین مبنی بر اعطای اختیار تشکیل دولت جدید به بنی گانتس، رهبر آبی سفیدها قرار گرفته‌اند.
گفته می‌شود که گانتس برای انجام این مأموریت که در شرایط کنونی بسیار دشوار توصیف می شود تنها بیست و هشت روز مهلت دارد و رییس جمهوری از وی خواسته است که هر چه سریع‌تر به تشکیل کابینه جدید اسراییل اقدام کند.
هیچ یک از دو حزب لیکود و آبی سفیدها در انتخابات پارلمانی هفدهم سپتامبر نتوانستند اکثریت لازم پارلمانی را برای تشکیل دولت به دست آورند. بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رهبران دو حزب لیکود و آبی و سفید که از بخت‌های اصلی پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر در اسراییل بودند رقابت نزدیکی را برای تشکیل کابینه با یک‌دیگر داشتند و هر یک به ترتیب حمایت ۵۵ و ۵۴ نماینده را کسب کردند.
این در حالی است که برای به دست گرفتن اکثریت پارلمانی و کسب مجوز برای تشکیل دولت هر یک نامزدها بایستی حداقل حمایت ۶۱ نماینده را کسب می‌کردند.
حزب آبی و سفید به رهبری گانتس در انتخابات پارلمانی با کسب ۳۳ کرسی به بزرگ‌ترین تشکل سیاسی در پارلمان اسراییل تبدیل شد. این در حالی است که حزب راست‌گرای لیکود ۳۱ کرسی را این انتخابات به خود اختصاص داد.
حزب آبی و سفید پس از مسجل شدن اعطای اختیار تشکیل دولت به بنی گانتس اعلام کرد: این تشکل آماده انجام مأموریت و تشکیل یک دولت وحدت لیبرال به رهبری بنی گانتس است. گفته می‌شود که در صورت ناکام ماندن گانتس در تشکیل دولت ائتلافی انتخابات قانون‌گذاری بار دیگر در اسراییل برگزار خواهد شد.
این در حالی است که از دید تحلیل‌گران، تشکیل ائتلاف با لیکود در صورتی میسر خواهد بود که این حزب راست‌گرا بنیامین نتانیاهو را از رهبری کنار بگذارد و با آبی و سفیدها وارد مذاکره شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216923
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
68
1101
4763
1204988
14019
4470
1216923

آی‌پی شما: 35.173.178.60
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403