نشست امنیتی برای مقابله با تهدیدهای ایران در خلیج فارس!

نمایندگان بیش از شصت کشور از جمله اسراییل در بحرین گردهم آمده‌اند تا در پی ناآرامی‌های اخیر در خلیج فارس راه‌های تأمین امنیت کشتی‌رانی در این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

این اجلاس دو روزه در حالی استارت خورده است که حمله به یک نفت‌کش ایرانی در نزدیکی آب‌های عربستان سعودی آخرین مورد از مجموعه ناآرامی‌ها در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود. حمله به چند نفت‌کش دیگر، سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز و نیز حمله پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی عربستان از دیگر نمونه‌های تنش در این منطقه به شمار می‌رود.
ایران، کشوری که از سوی آمریکا، کشورهای غربی و عربستان سعودی به عنوان عامل اصلی این حملات معرفی شده در این نشست نماینده‌یی ندارد. تهران کلیه اتهامات مطرح را تکذیب و تصریح کرده است که هیچ نقشی در حمله به نفت‌کش ها و نیز تأسیسات نفتی عربستان نداشته است.
شیخ خالد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین که میزبانی این نشست را بر عهده دارد در سخن‌رانی افتتاحیه تأکید کرد: ما باید
موضعی صریح و آشکار اتخاذ کنیم و تدابیری لازم و فوری برای محافظت از منافع کشورمان در برابر کشورهای یاغی در پیش گیریم.
اسراییل به رغم نداشتن رابطه دیپلماتیک با بحرین در این نشست شرکت دارد. تل آویو پیش از این نیز آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف دریایی واشنگتن که بنا به ادعای مقامات آمریکایی با هدف تأمین امنیت کشتی‌رانی و مقابله با تهدید‌های ایران در منطقه خلیج فارس تشکیل شده است، اعلام کرده بود.
اسراییل حدود چهار ماه پیش نیز در نشستی در منامه که برای ارائه‌ی جزییات اقتصادی طرح صلح آمریکا در خاورمیانه برپا شد، شرکت کرده بود.
باید جلوی دست‌رسی کشورها به سلاح کشتار جمعی را بگیریم
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه‌یی به شرکت کنندگان در اجلاس منامه ضمن تأکید بر اهمیت این نشست تصریح کرده است که شرکت کنندگان در برحه حساس و مهمی از تاریخ در این نشست گرد هم آمده‌اند.
وزیر امور خارجه آمریکا در این نامه ضمن کنایه‌یی آشکار به ایران که همواره از سوی واشنگتن به تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌یی متهم شده است، یادآور می‌شود: ما باید در یک روی‌کرد جمعی برای متوقف کردن کشورهایی که هم‌چنان به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهند، اقدامات لازم را انجام دهیم.
پمپئو در ادامه می‌افزاید: گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و عاملان اصلی اشاعه‌ی این نوع سلاح‌ها در دریا و هوا تهدیدی آشکار و جدی برای صلح و امنیت بین المللی به حساب می‌آید.
تنش دامنه دار میان ایران و آمریکا ۸ مه ۲۰۱۸ باخروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق ‌یی وین و اعمال تحریم‌های سنگین بر ضد تهران وارد مرحله تازه‌یی شد. ایران ۱ سال پس از آن روند خروج تدریجی از برنامه اقدام مشترک، برجام را آغاز کرد و در این راه تاکنون سه گام اساسی برداشته است.
وزارت امور خارجه بحرین یادآور شده است که شرکت کنندگان در این اجلاس اعضای یک گروه کاری برای تأمین امنیت دریایی و هوایی هستند که ماه فوریه در جریان کنفرانسی با موضوع خاورمیانه در ورشو، پایتخت لهستان شکل گرفته بود.
وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه خود این نشست را فرصتی مناسب برای تبادل دیدگاه‌ها در خصوص چگونگی مقابله با تهدید‌های ایران و نیز تأمین آزادی کشتی‌رانی در منطقه عنوان کرده است.
بحرین که ناوگان پنجم آمریکا را در خاک خود جای داده است به هم‌راه عربستان سعودی و امارات عربی متحده از جمله کشورهای منطقه است که به ائتلاف دریایی ایالات متحده آمریکا پیوسته است.
در میان کشورهای غربی تاکنون تنها بریتانیا و استرالیا به این ائتلاف پیوسته‌اند. اغلب کشورهای اروپایی از بیم آن‌که مشارکت در این نیرو ممکن است خدشه‌یی به تلاش‌های جاری برای نجات برجام وارد کند از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا سر باز زده‌اند.
گفتنی است که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌یی پیش‌تر طرحی را برای تأمین امنیت انرژی و آزادی کشتی‌رانی در منطقه خلیح فارس ارائه کرد که چندان از سوی کشورهای منطقه مورد استقبال قرار نگرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217097
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
242
1101
4937
1204988
14193
4470
1217097

آی‌پی شما: 44.200.196.38
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403