فرانسه خواستار آزادی تبعه خود در ایران شد

دولت فرانسه بازداشت روح‌الله زم در ایران را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ مهر ضمن تأیید این که زم در فرانسه پناهنده بوده است، اعلام کرد: از شرایط و جزییات دقیق دستگیری او در خارج از خاک فرانسه اطلاعی ندارد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه که امروز منتشر شد، آمده است: ما با دقت این پرونده را دنبال کرده و بازداشت این فرد را به شدت محکوم می‌کنیم.
سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه اعلام کرد در یک عملیات اطلاعاتی پیچیده توانسته است روح‌الله زم، از مخالفان سیاسی مقیم فرانسه را بازداشت کند. روزنامه فرانسوی لوفیگارو یک روز بعد از انتشار این خبر با انتشار گزارشی درباره نحوه دستگیری زم، نوشت که نیروهای اطلاعاتی ایران با فریب این فرد به بهانه دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق در نجف، او را به بغداد کشانده و سپس او را دستگیر کرده‌اند. در این گزارش آمده بود که مقام‌های فرانسوی مانع از سفر زم به عراق نشده‌اند.
فرانسه خواستار آزادی تبعه خود در ایران شد
وزارت امور خارجه فرانسه هم‌چنین با تأیید بازداشت رولان مارشال در ایران، از مقام‌های تهران خواست او را آزاد کنند.
بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه فرانسه در این زمینه بازداشت این شهروند فرانسوی را ناپذیرفتنی خوانده است و از مقام‌های ایرانی خواسته است تا بدون درنگ او را آزاد کنند.
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه هم‌چنین آمده است که مقام‌های الیزه برای آزادی این دو هم‌کار دانشگاه علوم سیاسی پاریس مجدانه تلاش خواهند کرد.
روزنامه لوفیگارو در گزارش روز سه‌شنبه خود نوشته بود که کاخ الیزه برای آزادی فریبا عادل‌خواه و یکی از دوستانش، رونالد مارشال از زندان‌های ایران به شدت تحت فشار است و گمان می‌رود دستگیری زم روند آزادی آن‌ها را تسهیل کند. به نوشته لوفیگارو فرانسوی‌ها چشم خود را بر روی دستگیری زم بسته‌اند و احتمالاً این چشم‌پوشی نیز در راستای تلاش برای آزادی دو شهروند فرانسوی در ایران است که از ماه ژوئن در زندان به‌ سر می‌برند.

فریبا عادلخواه متولد ۴ ارد‌ی‌بهشت ۱۳۳۸ در تهران یک شهروند ایرانی - فرانسوی است که به عنوان انسان ‌شناس دانشگاه ساینس پو کار می‌کند و به اتهام جاسوسی بازداشت شده ‌است. وی چند ماه را در ایران و در شهر قم ساکن بوده است و پیرامون حوزه علمیه تحقیق می‌کرده ‌است.
روزنامه فیگارو در یادداشتی که در سدمین روز بازداشت فریبا عادل‌خواه منتشر شد، نوشت یکی از دلایل محتمل بازداشت او این است که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند عادل‌خواه را با یک ایرانی زندانی در فرانسه مبادله کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221638
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
104
365
1206
1219680
2717
16017
1221638

آی‌پی شما: 18.226.222.12
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403