آرایش نظامی جدید در روژاوا

روسیه روز سه‌شنبه نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر کرد تا از رویارویی مستقیم نیروهای دولت مرکزی سوریه و ترکیه جلوگیری شود.

وزارت دفاع روسیه هم‌چنین اعلام کرد که نیروهایش در خارج از شهر منبج، گشت‌زنی در خط مقدم و حدفاصل بین مهاجمان ترکیه از یک سو و نیروهای دولت مرکزی سوریه از سوی دیگر را آغاز کرده‌اند.
الکساندر لاورنتیف، نماینده‌ی مسکو در امور سوریه اعلام کرد که هیچ‌کس علاقهیای به آغاز جنگی بالقوه میان نیروهای دولت سوریه و ترکیه ندارد و روسیه اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
او هم‌چنین تأیید کرد: رهبران کردهای سوریه و نمایندگانی از دولت بشار اسد هفته گذشته در یکی از پایگاه‌های روسیه با یک‌دیگر گفت‌وگو کرده‌اند. اگرچه از نتایج این مذاکرات خبری منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که پس از معامله‌ی کردها با دمشق، آرایش نظامی جدیدی در مناطق کردنشین سوریه در حال شکل گیری است.
حضور چهار نیرو در چهار جبهه‌ی روژاوا
هم اکنون نیروهای ترکیه منطقه‌ی مرزی به طول ۱۰۰ کیلومتر را بین شهرهای تل ابیض و راس العین در کنترل خود دارند. نیروهای دولت مرکزی سوریه نیز در دو طرف این منطقه از جمله در منبج در غرب آن و قامشلی و حسکه در شرق آن مستقر شده‌اند و در حال تقویت حضور خود هستند.
آرایش نظامی جدید در حالی شکل گرفته است که تنش‌ها میان اعضای ناتو، پس از محکومیت حملات ترکیه توسط کشورهای غربی و در مقابل اعتراض آنکارا به آن، افزایش یافت.
خبرها هم‌چنین حاکی از ادامه‌ی نبردی سنگین در نزدیکی منبج میان کردها و مهاجمان ترکیه است؛ ترکیه مدت‌هاست که به دنبال خارج کردن کنترل این شهر از دست نیروهای کرد است.
در جبهه‌یی دیگر نیز نیروهای کرد در تلاش برای باز پس گیری شهر راس العین از نیروهای ترکیه هستند. بنا بر گزارش‌ها از بامداد سه‌شنبه حومه‌ی این شهر به شدت توسط نیروهای ترکیه بمباران شده است.
هفت روز از آغاز حمله‌ی ترکیه به سرزمین‌های شمالی سوریه می‌گذرد و بنا بر اعلام رهبران کرد، تعداد تلفات آن‌ها به ۶۸ کشته رسیده است.
کردهای سوریه، ناامید از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا، برای محافظت از خود به ناچار با دولت بشار اسد و قویترین حامی دمشق یعنی روسیه پناه بردند. آن‌ها با این معامله، خودمختاریِ نسبی را که در شمال شرق سوریه به دست آورده بودند از دست خواهند داد اما امیدوارند با میانجی‌گری روسیه بتوانند به توافقی برسند تا بخشی از این خودمختاری حفظ شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1225301
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
9
1181
3351
1220432
6380
16017
1225301

آی‌پی شما: 3.137.185.180
امروز: چهارشنب، 05 ارديبهشت 1403