اعتراض کردها علیه عملیات نظامی ترکیه در سوریه

از آغاز حمله ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه موسوم به چشمه صلح با هدف مبارزه با نیروهای شبه‌نظامی کرد، چند روز می‌گذرد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه شامگاه جمعه ۱۹ مهر اعلام کرد: به رغم انتقادهای جامعه‌ی جهانی دست از این حمله برنخواهد داشت.
از عملیات نظامی ترکیه حمایت نمی‌کنیم
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه شدیداً ابراز نگرانی کرد.
جانسون با اعلام این‌که کشورش از عملیات نظامی ترکیه حمایت نمی‌کند، از اردوغان خواست تا به این عملیات پایان داده و وارد گفت‌وگو شود.
فرانسه صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرد
به دنبال اعلام تصمیم آلمان برای توقف فروش سلاح به ترکیه، دولت فرانسه نیز در واکنش به حمله ترکیه به کردهای سوریه، صادرات سلاح به این کشور را متوقف کرد.
دو وزارت‌خانه دفاع و امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند: فرانسه تصمیم گرفته است تمام پروژه‌های صادرات لوازم جنگی را که در عملیات نظامی جاری ترکیه از آن استفاده می‌شود، متوقف کند.
دولت فرانسه در این بیانیه با تأکید بر این‌که تصمیم پیش‌گفته بی‌درنگ اجرایی می‌شود، هم‌چنین اعلام کرد: نشست ۱۴ اکتبر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ فرصتی برای هم‌آهنگ‌سازی موضع اروپا در این زمینه خواهد بود.
شورشیان هوادار ترکیه ۹ غیرنظامی را در تل ابیض اعدام کردند
دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید: شورشیان هوادار ترکیه در سوریه دست کم ۹ شهروند غیرنظامی را اعدام کردند.
این سازمان مردم‌نهاد سوری اعلام کرد: این ۹ شهروند غیرنظامی در زمان‌های مختلفی در جنوب شهر تل ابیض در خاک سوریه اعدام شده‌اند.
شورای دموکراتیک سوریه، بازوی سیاسی نیروهای کرد نیز با تأیید این خبر گفته است یکی از مسوولان سیاسی کردها به هم‌راه راننده‌ در میان ۹ فرد اعدام شده بوده‌اند.
شورشیان هم‌پیمان ترکیه این خبر را تکذیب کرده‌اند اما ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده است افرادی را نشان می‌دهد که ظاهراً عضو این گروه هستند. در این ویدئو دیده می‌شود که این افراد دو نفر را در کنار جاده از خودرو پیاده کرده و سپس آن‌ها را تیرباران می‌کنند.
ویدیوی درگیری کردها با ترک‌ها در بروکسل
در جریان تظاهرات طرفداران کردها در بروکسل، پایتخت بلژیک، گروهی از شهروندان ترک‌تبار مخالف کردها با راه‌پیمایان درگیر شدند.
در ویدیویی که از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده است چند نفر در حال ضد و خورد و چند مأمور پلیس در حال متفرق کردن افراد حاضر با ضرب باتوم دیده می‌شوند.
واکنش ترکیه به توقف صادرات سلاح آلمان
ساعتی پس از آن‌که آلمان تصمیم خود مبنی بر توقف صادرات سلاح به ترکیه را آشکار کرد، ترکیه به این تصمیم واکنش نشان داد.
مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به این تصمیم گفت: هر کس هر کاری می‌خواهد بکند، مشکلی نیست. تحریم می‌خواهد تسلیحاتی باشد یا چیز دیگر، هر چه باشد ما را قوی‌تر می‌سازد.
چاوش‌اوغلو افزود: حتا اگر متحدان ما به سازمان‌های تروریستی یاری رسانند، حتا اگر تنها بمانیم، حتا اگر تحریم بر ما تحمیل شود، مهم نیست که بقیه چکار می‌کنند، ما با سازمان‌های تشکیلات تروریستی می‌جنگیم.
آلمان در سال ۲۰۱۸ م ۲۴۳ میلیون یورو اسلحه به ترکیه صادر کرده است که این مقدار تقریباً برابر یک سوم کل صادرات اسلحه این کشور است. تنها در ۴ ماه نخست سال جاری نیز ترکیه حدود ۱۸۴ میلیون یورو سلاح از آلمان خریده است.
تظاهرات علیه ترکیه در ایران
روز شنبه گروه‌هایی از مردم در چند شهر کردنشین ایران از جمله مهاباد، سنندج، بانه، سقز، پیران‌شهر، ایلام و ارومیه برای اعتراض به حمله ترکیه به کردهای سوریه راه‌پیمایی کردند.
معترضان در جریان این راه‌پیمایی‌ها علیه دولت ترکیه و رییس جمهوری این کشور رجب طیب اردوغان شعار دادند. آن‌چنان که در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، راه‌پیمایان شعار مرگ بر ترکیه سر داده و در برخی شهرها مانند سقز پرچم ترکیه را آتش زدند.
در تهران نیز گروهی از شهروندان به طرفداری از کردهای سوریه و در اعتراض به عملیات خونین دولت ترکیه علیه شبه‌ نظامیان کرد، در برابر سفارت ترکیه راه‌پیمایی کردند.
این راه‌پیمایی‌ها عموماً در آرامش و بدون درگیری یا حادثه خاصی برگزار شد اما برخی گزارش‌های تأیید نشده از بازداشت چند نفر در حاشیه راه‌پیمایی تهران حکایت دارد.
آلمان صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرد
دولت آلمان در واکنش به حمله ترکیه به یگان‌های مدافع خلق سوریه، صادرات اسلحه به ترکیه را متوقف کرد.
خبرگزاری رویترز روز شنبه با نقل این خبر از قول یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نوشت که این تصمیم در راستای تهدید اتحادیه اروپا به تحریم ترکیه در واکنش به اقدام نظامی این کشور در سوریه گرفته شده است. این سخن‌گو از قول هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت: دولت فدرال آلمان در اعتراض به حمله نظامی ترکیه، هیچ‌گونه مجوزی برای فروش سلاح‌های آلمانی که ممکن است در عملیات ترکیه در سوریه استفاده شود صادر نخواهد کرد.
پیش از این وزیر دفاع آلمان گفته بود کشورش انتظار دارد که تمام اعضای ناتو، از جمله خود ترکیه برای برقراری ثبات در منطقه یاری کنند.
حمله ترکیه تجاوز به حق حاکمیت یک کشور عربی است
احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: حمله‌ی نظامی ترکیه به سوریه تهاجم به خاک یک کشور عربی و تجاوز به حق حاکمیت آن است.
از سوی دیگر محمد علی حکیم، وزیر خارجه‌ی عراق و ریيس اجلاس جاری اتحادیه عرب نیز حمله‌ی ترکیه به سوریه را محکوم کرد و هم‌صدا با مصر خواستار تشکیل جلسه‌ی اضطراری این اتحادیه شد.
حکیم هم‌چنین از اعضای اتحادیه‌ی عرب خواست سوریه را مجدداً به عضویت این نهاد درآورند.
اخبار ضد و نقیض درباره‌ی کنترل شهر رأس‌العین
ترکیه در چهارمین روز حمله‌ی نظامی به سوریه، مدعی شد نیروهای سوری تحت حمایت آنکارا، روز شنبه، کنترل مرکز شهر رأس‌العین را در سوریه به دست گرفته‌اند.
یک مقام امنیتی ارشد دولت ترکیه ضمن اعلام این خبر افزود: ارتش ملی سوریه کنترل این شهر را به دست گرفته است و بازرسی مناطق مسکونی آن آغاز شده است.
این در حالی است که یک فرماند‌‌ه‌ی نیروهای کُردِ ارتش دموکراتیک سوریه این خبر را تکذیب کرد و افزود: رأس‌العین هم‌چنان مقاومت می‌کند. بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیروهای ترکیه و ارتش ملی سوریه وارد رأس‌العین شده‌اند اما نبردها در این شهر هم‌چنان جریان دارد.
نیروهای ترک پیش از این بمباران‌های شهرهای مرزی از جمله رأس‌العین در شمال شرقی سوریه را از سر گرفته بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع در شهر تل ابیض نسبت به روزهای قبل کمی آرام‌تر است، هرچند صدای تیراندازی و انفجار گه‌گاه شنیده می‌شود.
آمارهای دو طرف درگیری از کشته‌ شدگان و آوارگان
از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: در طول ۴ روز عملیات در شمال سوریه، ۴۱۵ نفر از نیروهای کرد را کشته است اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه در آماری متفاوت می‌گوید: ۷۴ نیروی کرد در درگیری‌های روزهای اخیر کشته شده‌اند.
این سازمان تعداد کشته‌های نیروهای مورد حمایت ترکیه را ۴۹ نفر ذکر کرده است و شمار جان‌باختگان غیرنظامی در مدت را نیز ۳۰ نفر ذکر کرد که بیش‌تر آن‌ها ساکنان شهر تل‌ ابیض بوده‌اند.
مقامات محلی کُرد در سوریه اعلام کردند در اثر حملات اخیر ترکیه تا کنون بیش از ۱۹۰۰۰۰ تن از ساکنان این مناطق آواره شده‌اند. این در حالی است که برآورد اخیر سازمان ملل متحد در روز گذشته، حاکی از آواره شدن دست‌کم ۱۰۰۰۰۰ تن از ساکنان این مناطق است.
نیروهای آمریکا در سوریه زیر آتش توپ‌خانه‌ی ترکیه قرار گرفتند
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد: شماری از نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، نیمه‌شب جمعه زیر آتش توپ‌خانه‌ی ترکیه قرار گرفته‌اند اما آسیبی به سربازان آمریکایی وارد نشده است.
بروک دی والت، سخن‌گوی پنتاگون اعلام کرد:‌ انفجار در چند سد متریِ محدوده‌ی ساز و کار امنیتی، صورت گرفته است، منطقه‌یی که ترک‌ها می‌دانند نیروهای ایالات متحده در آن مستقر هستند. پنتاگون تأکید کرده است که گرچه هیچ تمایلی به درگیری با نیروهای ترکیه ندارد اما نیروهای ایالات متحده، اگر ناگزیر شوند، از خود دفاع خواهند کرد.
از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: فقط به آتشی پاسخ داده است که منشأ آن نزدیک به پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی کوبانی بوده است و در این میان اقدامات لازم را صورت داده است تا هیچ‌گونه آسیبی به این پایگاه وارد نشود.
وزارت دفاع ترکیه هم‌چنین تصریح کرد: هیچ حمله‌یی به پست دیده‌بانی ایالات متحده صورت نگرفته است و آتش توپ‌خانه‌ی ترکیه پاسخی بوده است به حمله‌یی که به پست‌های نظامی این کشور در نزدیکی شهر سوروچ، که در نقطه مقابل کوبانی در خاک ترکیه واقع است، انجام شده بوده است.
واکنش کردهای ساکن استرالیا، اروپا و آمریکا
اجتماعات کرد ساکن اروپا،‌ آمریکا و استرالیا، در اعتراض به حمله‌ی نظامی ترکیه علیه مناطق کُردنشین شمال سوریه تظاهرات اعتراضی برپا کردند.
تظاهرکنندگان در شهرهای اصلی استرالیا از جمله سیدنی، ملبورن،‌ آدلاید ضمن حمل پلاکاردهایی که بر آن‌ها نوشته شده بود ننگ بر ترکیه، ننگ بر ترامپ، رفتار دولت ایالات متحده را خیانت به کردها اعلام کردند.
هم‌چنین در ایالات متحده شهر نشویل شاهد تجمع اعتراضی کردها بود. شماری از معترضان نیز در یونان در برابر سفارت ترکیه جمع شدند و با حمل پلاکاردهایی علیه دولت این کشور شعار سر دادند. هم‌چنین در شهرهای برلین، مارسی، استراسبورگ، لاهه، استکهلم، آتن و لندن تظاهرات مشابهی برگزار شد.
در راه‌پیمایی معترضان هوادار کردهای سوریه در پاریس، شماری از مقام‌های دولتی نیز شرکت کردند.
سوریه به مذاکرات داخلی و بازنگری در قانون اساسی نیاز دارد
از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تی‌آر‌تی، رسانه دولتی ترکیه، تأکید کرد: ترکیه و سوریه باید به‌هم‌راه یک‌دیگر از مرزهای خود دفاع کنند و ایران نیز می‌تواند در این زمینه میانجی‌گری کند.
ظریف ویدئوی بخشی از این گفت‌وگو را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد و نوشت: توافقِ هم‌چنان معتبر آدانا میان ترکیه و سوریه می‌تواند بهترین راه برای دست‌یابی به امنیت باشد. ایران می‌تواند کُردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه را گرد هم بیاورد، تا ارتش سوریه به هم‌راه ترکیه بتوانند از مرز محافظت کنند.
وی در این گفت وگو تأکید کرد: به مذاکرات سوری - سوری، بازنگری در قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ در سوریه نیاز است.
حمله‌ی نظامی ترکیه به خاک سوریه چند روز پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، ریيس جمهوری ایالات متحده پس از گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، به نیروهای کشورش فرمان جابه‌جایی در خاک سوریه را داد.
ترکیه مدعی است که هدف این حمله‌ی نظامی، نابودی نیروهای کردی است که با شبه‌نظامیان کُرد مستقر در خاک این کشور ارتباط دارند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1220687
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
70
80
255
1219680
1766
16017
1220687

آی‌پی شما: 18.217.67.225
امروز: سه شنبه، 28 فروردين 1403