نیروهای سعودی وارد بندر عدن می‌شوند!

جدایی‌ طلبان جنوب یمن با دولت عبد ربه منصور هادی که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، به عقد توافقی برای پایان دادن به اختلافات داخلی نزدیک شده‌اند.

عربستان سعودی از حدود یک ماه پیش میزبان گفت‌وگوهای غیرمستقیمی است که میان نمایندگان دولت هادی و شورای انتقالی جنوب (STC) در جریان است.
بنا بر اعلام سه منبع آگاه، با عقد چنین توافقی اختلافات بر سر قدرت در بندر جنوبی عدن پایان خواهد یافت و نیروهای عربستان نیز می‌توانند به طور موقت کنترل این شهر بندری را در دست بگیرند.
شورای انتقالی جنوب یمن بخشی از ائتلاف نیروهای سنتی عرب به رهبری عربستان سعودی است که از مارس ۲۰۱۵ جنگ با حوثی‌ها را آغاز کرده است. این جدایی طلبان که به کمک امارات عربی متحده مسلح شده‌اند و آموزش می‌بینند، در نهایت در اوت گذشته با هدف رسیدن به خودمختاری در جنوب این کشور، به دولت هادی پشت کرده و با نیروهای وفادار به او وارد نبرد شدند.
دو منبع وابسته به دولت یمن گفتند که ریاض پیش‌نهادی مبنی بر حضور جدایی طلبان جنوب در دولت هادی را مطرح کرده است و در مقابل نیز توافق شده است که نیروهای سعودی با هدف تأمین امنیت بندر عدن، کنترل این شهر را در اختیار بگیرند.
منبع سومی نیز که به جریان گفت‌وگوها نزدیک است، اعلام کرد: مذاکرات جده رو به پیش‌رفت است و گفت‌وگوها در موضوعاتی از جمله ورود جدایی طلبان به دولت هادی، کاهش تنش‌ها و استقرار مجدد نیروها هم‌چنان ادامه دارد.
انتظار می‌رود که این توافقات، در روزهای پیش رو نهایی شود.
حل و فصل اختلافات میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان جنوب یمن در حالی در جریان است که حوثی‌های مستقر در شمال این کشور نیز که از حمایت ایران برخوردارند، ماه گذشته پس از حمله‌ی موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق و خریص، به ریاض پیش‌نهاد آتش‌بس دادند و ریاض نیز در پاسخ اعلام کرد: نگاه مثبتی به این پیش‌نهاد خواهد داشت.
مایکل آرون، فرستاده بریتانیا در یمن در جریان مصاحبه‌یی به زبان عربی که از تلویزیون عدن پخش شد، اعلام کرد: به پیش‌رفت مذاکراتِ در جریان در تمام جبهه‌ها خوش‌بین است و انتظار دارد این گفت‌وگوها منجر به ایجاد اعتماد در طرفین شود و صلح را در این کشور پایه‌گذاری کند. او اظهار امیدواری کرد که با ادامه‌ی روند موجود، تحقق صلح در ماه‌های پیش رو حتا قبل از پایان سال جاری ممکن شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221481
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
312
242
1049
1219680
2560
16017
1221481

آی‌پی شما: 18.218.184.214
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403