پایان انتخابات پارلمانی تونس

دو حزب اعلام پیروزی کردند

با پایان انتخابات پارلمانی تونس، شمارش آرا در صندوق‌های رای آغاز شد.

سومین انتخابات پارلمانی تونس بعد از تحولات موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱ برگزار شد.
کمیته عالی مستقل انتخابات تونس تعداد واجدین شرایط را بیش از ۷ میلیون نفر اعلام کرده است. در این انتخابات حدود ۷۰۰ فهرست حزبی و بیش از ۷۰۰ فهرست مستقل برای به دست آوردن ۲۱۷ کرسی پارلمان این کشور با یک‌دیگر به رقابت پرداختند.
پس از پایان رای‌گیری حزب النهضه مدعی شد بیش‌ترین کرسی را به دست آورده است. این در حالی‌ست که از سوی دیگر نبیل القروی موسس حزب قلب تونس می‌گوید حزب او بیش‌ترین آرا را در انتخابات پارلمانی این کشور کسب کرده است.
قروی که یک تاجر است یکی از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس به شمار می‌رود.
قروی که برخی به او لقب برلوسکونی تونس را داده‌اند یک سرمایه‌دار است که از طریق شبکه تلویزیونی خود به نام نسمه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. هرچند منتقدان قروی او را به پوپولیست بودن متهم می‌کنند اما نمی‌توان از طرفداران او در جامعه تونس به سادگی عبور کرد.
قروی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه سپتامبر به جرم پول‌شویی بازداشت شده بود، موفق شد در آن رقابت با کسب ۱۵.۵۸ درسد به دور دوم راه یابد. رقیب او در دور دوم قیس سعید علی خواهد بود که توانسته بود ۱۸.۴ درسد آرا را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که عبدالفتاح مورو که نامزد حزب النهضه بود نتوانست بیش‌تر از ۱۲ درسد آرا را کسب کند و در جایگاه سوم قرار گرفته بود.
نظام سیاسی تونس که مدلی پیچیده و متفاوت از بسیاری از نظام‌های سیاسی پارلمانی و جمهوری به شمار می‌رود، هم ریيس جمهوری دارد و هم نخست وزیر و البته هیچ‌کدام هم تشریفاتی نیستند. طبق قانون اساسی تونس، حزب پیروز پس از پایان انتخابات پارلمانی از سوی ریيس جمهوری مأمور تشکیل اعضای کابینه خواهد بود. با توجه به این‌که هنوز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس برگزار نشده است، ریيس جمهوری موقت به رهبر حزب پیروز مأموریت خواهد داد تا کابینه را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221444
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
275
242
1012
1219680
2523
16017
1221444

آی‌پی شما: 3.149.26.246
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403