شورای امنیت نتیجه تحقیقات درباره‌ی انفجارهای فجیره را بررسی می‌کند

امارات عربی متحده، عربستان سعودی و نروژ قرار است روز پنج‌شنبه نتایج تحقیقات مشترک خود را درباره حمله‌ی خرابکارانه به نفت‌کش‌ها در ورودی خلیج فارس در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهند.

حملات خرابکارانه ماه مه به چهار نفت‌کش در نزدیکی سواحل امارات عربی متحده در حالی صورت گرفته است که تنش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا طی ماه‌های گذشته به شدت بالاگرفته بود و واشنگتن برای آن‌چه مقابله با تهدیدهای تهران بر ضد منافع واشنگتن خوانده شده است، اقدام به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه کرده است.
واشنگتن که برای وارد آوردن شدیدترین ضربات اقتصادی به تهران پس از خروج یک‌جانبه از توافق‌نامه هسته‌یی صادرات نفتی ایران را هدف قرار داده است و قصد به صفر رساندن آن‌ را دارد اینک ایران را به دست داشتن در انفجار نفت‌کش‌ها در فجیره متهم می‌کند.
ایالات متحده می‌گوید: شواهدی در دست دارد که به ظاهر از دست داشتن تهران در این خراب‌کاری‌ها حکایت می‌کند. به ادعای واشنگتن انفجار نفت‌کش‌ها توسط مین‌های ایرانی و با هدف تأثیر گذاری بر قیمت نفت صورت گرفته است.
به گفته منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد، هیأت اماراتی قرار است در جریان یک نشست غیر رسمی نتیجه تحقیقات مشترک انجام شده توسط سه کشور یاد شده را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.
ایران هرگونه دخالت در حمله به چهار نفت‌کش پهلو گرفته در فجیره را رد و ادعاهای مطرح شده را اتهامات بی اساس تلقی کرده است. دو فروند از چهار نفت‌کش یاد شده با پرچم عربستان سعودی در خلیج فارس پهلو گرفته بودند و دو کشتی دیگر نیز هر یک با پرچم‌های نروژ و امارات حرکت می‌کردند.
عربستان سعودی ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرده است که امنیت کشتی‌رانی بین المللی و روند حمل و نقل محموله‌های سوختی به واسطه این حملات با آسیب جدی روبه‌رو شده است.
تنش میان ایران و آمریکا پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌یی از ماه مه سال گذشته تا کنون به شدت افزایش یافته است. تنش میان دو کشور طی ماه گذشته، درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی بر ضد تهران وارد مرحله تازه‌یی شد. ایران در واکنش به تلاش واشنگتن برای تحریم کامل نفتی و نیز در پاسخ به انفعال اروپا به تازگی اعلام کرده است که برخی تعهدات خود در چهارچوب برجام را کاهش خواهد کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221310
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
141
242
878
1219680
2389
16017
1221310

آی‌پی شما: 18.188.252.23
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403