فلسطینی‌ها سزاوار خودمختاری هستند اما نمی‌توانند حکومت کنند!

جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: اگرچه فلسطینی‌ها سزاوار خودمختاری هستند اما در توانایی آن‌ها برای اداره‌ی خودشان تردیدهایی وجود دارد.

کوشنر که معمار طرح صلح جدید خاورمیانه معرفی شده است، در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا فلسطینی‌ها می‌توانند بدون دخالت اسراییل خود را اداره کنند، گفت: پرسش خوبی است. باید دید؛ امید است که به مروز زمان این توانایی را بیابند که خودشان حکومت کنند. به گفته‌ی او فلسطینی‌ها باید یک سیستم قضایی عادلانه هم‌چنین آزادی مطبوعات، آزادی بیان و انعطاف در مقابل تمام مذاهب داشته باشند.
کاخ سفید هنوز از محتوای طرح صلح جدید پرده برنداشته است و گفته می‌شود که جارد کوشنر مدت ۲ سال به طور محرمانه روی پیش‌نویس این طرح کار کرده است.
آمریکا برای دهه‌ها از حامیان تشکیل دولتی فلسطینی در کرانه‌ی باختری رود اردن و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس شرقی بوده است، با این وجود کوشنر حاضر نشد در جریان این مصاحبه به صراحت اعلام کند که آیا طرح او نیز هم‌چنان شامل راه حل دو دولت هست یا خیر. او تنها تأکید کرد که فکر می‌کنم آن‌ها باید خودمختاری داشته باشند.
فلسطینی‌ها و شماری از دولت‌های عربی بر این باورند که این طرح به شدت به نفع اسراییل است و بر این اساس رهبران فلسطینی تلاش‌های دیپلماتیک برای اجرایی شدن این طرح که دونالد ترامپ آن را معامله قرن نامیده است، تحریم کرده‌اند.
احتمال می‌رود از بخش اقتصادی طرح جارد کوشنر در جریان نشستی که اواخر ماه ژوئن در بحرین برگزار شود، رونمایی شود. مقامات فلسطینی از هم اکنون اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.
رهبران فلسطین از اواخر سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی که دونالد ترامپ سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کرد و این شهر را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت، هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216918
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
63
1101
4758
1204988
14014
4470
1216918

آی‌پی شما: 54.163.14.144
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403