شمارش معکوس تا بارش شهاب سنگی سال ۲۰۲۰

مطابق معمول همه ساله اواخر امرداد ماه، فرا رسیدن زمان پدیده باران شهاب سنگ در آسمان بار دیگر توجه علاقه‌مندان به فضا و کهکشان راه شیری را به خود جلب کرده است.


این باران شهاب سنگ، که بارش شهابی «بَرساوُشی» خوانده می‌شود، یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای‌ مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۱۷ ژوئیه تا ۲۴ اوت فعال است که بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌ شمار می‌آید.
زمانی که این شهاب سنگ‌ها به اتمسفر فوقانی زمین برخورد می‌کنند، حرارت ناشی از این برخورد به مدت چند ثانیه دنباله‌یی گرم و نورانی به جای می‌گذارد که به وسیله چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.
پیش‌بینی می‌شود اوج بارش شهاب سنگی امسال ۲۰ و۲۱ امرداد رخ می‌دهد. به این معنی که بیش‌ترین شهاب سنگ را می‌توان در ارتفاعات و نزدیک به قله‌ها تماشا کرد.
دانشمندان برآورد می‌کنند در بارش شهابی امسال در هر ساعت حدوداً ۱۰۰ شهاب‌سنگ در آسمان دیده شوند. در این زمان کره ماه به شکل نیمه در آسمان مشخص خواهد بود و هر چند نور حاصل از آن مانع از مشاهده شماری از شهاب سنگ‌ها می‌شود، با این حال بخش اعظم آن‌ها با چشم قابل مشاهده خواهند بود.
چگونه بارش شهابی را تماشا کنیم؟
برای تماشای این پدیده نیازی به تلسکوپ و دوربین ندارید. بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی ساعت ۱۱ شب به بعد است. شهاب سنگ‌هایی که نور ضعیف‌تری دارند در بیرون از شهرها و در فقدان نور لامپ‌ها قابل رویت خواهند بود.
بهترین جهت تماشا، انتخاب قسمت تاریک‌تر آسمان و شاید نگاه مسقیم به بالای سرتان است.
از نورهای شدید نزدیک خود دور شوید، اگر فضا و مکان اجازه داد دراز بکشید، به آسمان خیره شوید و اجازه دهید تا چشمان‌تان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به تاریکی عادت کند.
اگر به عکاسی دیجیتال از اجرام آسمانی هم علاقه‌مندید، فرصت را غنیمت شمارید. بر دوربین عکاسی خود لنز واید را سوار و آن را بر روی سه پایه‌یی قرار دهید. در تنظیم حساسیت دوربین به نور، ISO مربوط به عکاسی در تاریکی را انتخاب کنید و شاتر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و در جاهای تاریک‌تر بیش‌تر از این زمان نگه دارید. با کمی شانس شاید بتوانید یک یا دو شهاب سنگ را به تصویر بکشید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216985
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
130
1101
4825
1204988
14081
4470
1216985

آی‌پی شما: 18.204.42.89
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403