نخستین حضورِ آزاد در آزادی

زنان ایرانی بالاخره موفق شدند بدون محدودیت و گزینش، بلیط تماشای یک مسابقه فوتبال را خریداری کنند.

مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج که قرار است پنج‌شنبه ۱۸ مهر در استادیوم آزادی برگزار شود، یک تفاوت عمده با دیگر بازی‌هایی که در این استادیوم تاریخی فوتبال در تهران برگزار می‌شود دارد. زنان ایرانی بعد از مدت‌ها مبارزه مدنی و تلاش برای تغییر این محدودیت موفق شدند مقام‌های ایرانی را برای پذیرفتن این حق متقاعد کنند.
این تلاش‌های مدنی که با اعمال فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال «فیفا» نیز هم‌راه شد بالاخره مجوز حضور زنان برای تماشای مسابقه فوتبال بدون گزینش را فراهم کرد.
با مراجعه به سایت خرید بلیط مسابقه ایران و کامبوج، ابتدا یک جایگاه در طبقه پایین ورزشگاه ویژه زنان تعیین شده بود.
بعضی از فعالان مدنی و اجتماعی نسبت به محدود شدن زنان تنها به یک جایگاه معترض بودند و آن ‌را نشانه‌یی از استمرار تبعیض بین زنان و مردان ایرانی می‌دانستند.
با وجود اصرار به افزایش سهم زنان برای تماشای مستقیم این بازی، در نهایت با تکمیل سریع ظرفیت اولین جایگاه از سوی هواداران فوتبال، مسوولان فدراسیون فوتبال تنها سه جایگاه دیگر را برای حضور زنان اختصاص دادند.
بسیاری از کاربرانی که موفق به خرید بلیط مسابقه این دیدار شده بودند، از تحقق یک رویا و شادی خود بابت رسیدن به این حق بعد از مبارزات مدنی گفتند.
روایت دختران و زنانی که برای خرید به سایت مراجعه کرده بودند، نشان می‌دهد که برخلاف موارد قبلی، گزینش خاصی برای فرآیند خرید بلیط وجود نداشته است و کسانی که سریع‌تر به سایت مراجعه کردند موفق شدند بلیط این مسابقه را تهیه کنند.
در همین زمینه معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری ایران هم در حساب توییتری خود نسبت به برآورده شدن یکی از مطالبات زنان ابراز خوش‌حالی کرد و نوشت: زنان در جامعه‌ی ما مطالبات متعدد و متفاوتی دارند و حضور در ورزشگاه‌ها هم یکی. در جامعه‌یی هم‌دل، تلاش خودشان و مسوولین در کنار هم پاسخ‌گوی مطالبات خواهد بود.
هرچند این نخستین باری نیست که زنان ایرانی اخیراً وارد استادیوم آزادی می‌شوند اما تماشای مسابقات فوتبال برای آن‌ها تنها به گروهی گزینشی در فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و کاشیما ژاپن، هم‌چنین دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی محدود شده بود اما بعد از شدت گرفتن تلاش‌های فعالین اجتماعی و مدنی برای کسب این حق زنان، تشدید فشار فیفا بر ایران و البته ماجرای خودسوزی دردناک سحر خدایاری مشهور به دختر آبی باعث شد تا مسوولان ایرانی بالاخره دست از مقاومت در مقابل حضور زنان در ورزشگاه‌ها بردارند. هرچند هنوز مشخص نیست رفع این محدودیت تنها به بازی‌های ملی محدود خواهد ماند یا در آینده نزدیک زنان می‌توانند بازی‌های لیگ را هم از نزدیک تماشا کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216865
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
10
1101
4705
1204988
13961
4470
1216865

آی‌پی شما: 54.165.122.173
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403