روابط تهران و واشنگتن به کدام سو می‌رود؟

اسفندیار باتمانقلیچ، کارشناس دیپلماسی تجاری درباره‌ی تبعات اقتصادی و سیاسی تصمیم اخیر آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی می گوید گزینه جنگ بین دو کشور غیر محتمل است.

به گفته او تصمیم اخیر دولت آمریکا بی‌اعتمادی میان دو کشور را افزایش داده است.
وی در مورد چشم انداز نقش ایران در منطقه بر این باور است که در بلند مدت درباره‌ی نقش اقتصادی و سیاسی سازنده ایران در منطقه امیدوار باشیم اما در کوتاه مدت ایران کماکان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.
اسفندیار باتمانقلیچ بنیان‌گذار سایت بورس و بازار است. این وبسایت روند تحولات اقتصاد ایران را دنبال می‌کند.
پس از تصمیم اخیر آمریکا و به ویژه اعلام و درج این تصمیم در روزنامه رسمی این کشور فکر می‌کنید وضعیت روابط ایران و آمریکا به چه سمتی پیش رود؟ برخی از گزینه‌ی احتمال بالا گرفتن درگیری و جنگ میان دور کشور سخن می‌گویند. پیش بینی شما چیست؟
من کماکان بر این باورم که گزینه‌ی جنگ غیرمحتمل است. نه رهبری نظامی در ایران و نه ایالات متحده برنامه‌یی برای چنین درگیری ندارند. با این حال این تصمیم بی‌اعتمادی میان دو کشور را افزایش داده و چشم‌انداز دیپلماتیک را با چالش مواجه‌ می‌کند. به این معنا که در صورت بروز هرگونه درگیری ناخواسته و غیرعمدی بین نیروهای آمریکایی و ایرانی در منطقه جلوگیری از تشدید آن بسیار سخت خواهد بود.
آیا تصمیم اخیر آمریکا به افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی سپاه در داخل ایران منجر خواهد شد؟
آنچه مشخص است این‌که تروریست نامیدن سپاه هرگونه انتقاد از سوی سیاسیون ایرانی و جامعه‌ی مدنی نسبت به این نهاد را دشوارتر خواهد کرد. در چند سال گذشته همواره بحثی جدی درباره‌ی نقش سپاه در اقتصاد و برنامه‌های امنیت ملی ایران مطرح بوده است. تصمیم جدید آمریکا در مورد سپاه پاسداران انتقادات به این نهاد را پیچیده می‌کند. می‌توان از نخبگان سیاسی انتظار داشت در شرایط کنونی حمایت خود از سپاه را به دنبال این تصمیم نشان دهند چنان‌چه در مجلس ایران نیز شاهد چنین حمایتی بودیم.
با در نظر گرفتن تصمیم اخیر آمریکا فکر می‌کنید آینده اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه به چه سمت و سویی رود؟
باید در بلند مدت درباره‌ی نقش اقتصادی و سیاسی سازنده ایران در منطقه امیدوار باشیم اما در کوتاه مدت ایران کماکان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول در سال جاری رکود اقتصادی ۶ درسدی برای ایران پیش‌بینی کرده است. همین نکات احتمال افزایش سطح درگیری‌ها در سیاست‌های داخلی ایران را محتمل می‌سازد، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان ایران در سال ۲۰۲۰. ایرانی‌ها به واقع از وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند خسته شدند و حالا باید باید دید کدام برنامه‌های سیاسی برای رسیدگی به این ناامیدی‌ها در آینده پدیدار خواهد شد.
برخی از سناریوی ونزوئلایی شدن ایران سخن می‌گویند. فکر می‌کنید چنین سناریویی محقق شود؟ به ویژه با وضع تحریم‌های سخت از سوی آمریکا علیه ایران این سناریو از سوی برخی مطرح شده است. نظر شما در این‌باره چیست؟
با وجود فشارهای اقتصادی و سیاسی، نشانه‌های کمی از این‌که دولت ایران به وضوح ضعیف شده است و قادر به مدیریت وضع کشور نیست، دیده می‌شود.
در شرایطی که ایران با تحریم‌های شدیدی نیز مواجه شده عامل نهایی پایداری در این کشور مدیریت داخلی است. با وجود برخی قصورهای آشکار، مقام‌های ایران در مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم‌ها نسبت به هم‌تایان ونزوئلایی خود ماهرانه‌تر عمل کرده‌اند. این نکته بخشی از این واقعیت‌ است که دولت‌های گذشته ایران با انعطاف‌پذیری که در برنامه‌ریزی اقتصادی داشتند به کشور کمک کردند تا بتواند با وضع تحریم‌ها به شکلی کنار بیاید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207333
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
337
1000
2345
1203756
4429
4470
1207333

آی‌پی شما: 44.213.99.37
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402