تشدید بحران ونزوئلا با فراخوان گوایدو به نافرمانی ارتش

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا می‌گوید: ارتش این کشور دیگر به رییس جمهوری نیکلاس مادورو وفادار نیست.

گوایدو در میان گروهی از نظامیان در نزدیکی پایگاه هوایی لا کارلوتا حومه کاراکاس خبر از آغاز عملیات آزادی ونزوئلا داد.
لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان که در حصر خانگی به سر می‌برد در ویدیوهای منتشر شده روز سه‌شنبه در کنار گوایدو دیده می‌شود.
سخن‌گوی دولت ونزوئلا می‌گوید: وی صبح همین روز با هم‌آهنگی شماری از محافظان از حصر گریخته است.
با وجود تجمع سدها نفر از هواداران خوان گوایدو در برابر این پایگاه و انتشار تصاویری از تمرد گروهی از نظامیان از متفرق کردن معترضان، نیکلاس مادورو بر وفاداری ارتش به خود تأکید می‌کند.
تصاویر منتشر شده در نخستین ساعات بعد از ظهر به وقت محلی نشان می‌دهد که چند خودروی پلیس ضد شورش پلیس ونزوئلا به میان معترضان و هواداران گوایدو رانده و چند نفر را زیر گرفته‌اند.
گوایدو ساعاتی پس از آغاز ناآرامی‌های روز سه‌شنبه به هوارادارن خود اطمینان داد که سرنگونی نیکلاس مادورو نزدیک است. وی می‌گوید: شهروندان بسیاری از تمام ۲۴ ایالت ونزوئلا در راهی بی‌بازگشت عازم کاراکاس شده‌اند.
تصاویر منتشر شده از اطراف پایگاه نظامی هوایی لاکارلوتا در حومه‌ی کاراکاس حاکی از تجمع گروهی از شهروندان در مقابل این منطقه است. نیروی‌های پلیس برای متفرق کردن تظاهراکنندگان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند. آخرین گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در اطراف این پایگاه است.
دیوسدادو کابلو، رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا از مردم این کشور خواست تا با تجمع در برابر کاخ ریاست جمهوری، از نیکلاس مادور، حفاظت کنند.
واکنش‌های بین‌المللی به تشدید بحران در ونزوئلا
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با حمایت از عملیات آزادی از سوی خوان گوایدو اعلام کرد: واشنگتن هم‌راه مردم ونزوئلا برای آزادی است.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با انتشار پیامی از ارتش ونزوئلا خواست با پیوستن به خوان گوایدو، از قانون اساسی، مجلس ملی و قدرت قانونی در این کشور دفاع کنند.
دولت اسپانیا، متحد اصلی خوان گوآیدو در اروپا، با صدور بیانیه‌یی خواستار جلوگیری از جاری شدن خون و یافتن یک راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای خروج از بحران شد. وزارت خارجه اسپانیا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: از هیچ‌گونه کودتایی در ونزوئلا حمایت نمی‌کند.
ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری راست‌گرای افراطی برزیل هم از نافرمانی ارتش ونزوئلا و تلاش خوان گوایدو برای سرنگونی نیکلاس مادورو حمایت کرد.
هم‌زمان لوییس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی با حمایت از خوان گوایدو خواستار انتقال فوری دموکراتیک در ونزوئلا شد.
ایوان دوکه مارکز رییس جمهوری کلمبیا با انتشار بیانیه‌‌‌یی خواستار پیوستن ارتش ونزوئلا به خوان گوایدو شد. شماری از سربازان ونزوئلا در سه ماه اخیر به کلمبیا مهاجرت کرده یا گریخته‌اند. گفته می‌شود حدود هزار نظامی ساکن کلمبیا، آماده بازگشت به ونزوئلا برای سرنگونی حکومت مادورو هستند.
روسیه، ایران و ترکیه با صدور بیانیه‌های جداگانه وقوع کودتا از سوی شماری از نظامیان در ونزوئلا را محکوم کردند.
رهبر مخالفان دولت ونزوئلا خود اعلام کرد: مرحله‌ی آخر برای سرنگونی نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور را آغاز کرده است.
خوان گوایدو در ماه ژانویه ضمن نامشروع دانستن حکومت نیکلاس مادورو خود را رییس جمهوری موقت کشورش اعلام کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1207373
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
377
1000
2385
1203756
4469
4470
1207373

آی‌پی شما: 54.221.159.188
امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402