ایران فرماندهی مرکزی آمریکا را گروهی تروریستی اعلام کرد

در پی اقدام ایالات متحده مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، شورای‌عالی امنیت ملی ایران دست به اقدام متقابل زد.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران عصر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌یی دولت ایالات متحده آمریکا را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و تمامی نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی اعلام کرد.
در این بیانیه هم‌چنین اقدام آمریکا خطر عمده‌یی برای صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد ارزیابی شده است.
پیش‌تر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با نگارش نامه‌یی خطاب به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی ایران پیش‌نهاد کرده بود که نام نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در منطقه‌ی غرب آسیا (سنتکام) در فهرست گروه‌های تروریستی مدنظر ایران قرار گیرد.
سخن‌گوی وزارت خارجه ایران ضمن اعلام خبر، پیش‌نهاد ظریف را مبتنی بر قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه که پیش‌تر از سوی مجلس ایران تصویب شده، اعلام کرده بود.
او هم‌چنین تأکید کرده بود که از دیدگاه وزارت خارجه ایران، نیروهای نظامی آمریکا نسبت به حمایت پنهان و آشکار از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت‌های تروریستی در منطقه اقدام می‌کنند.
در همین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز ضمن تأکید بر این که اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌المللی بود، توضیح داد: طبق قانون اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا، دولت موظف است که نظامیان آمریکا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و شورای عالی امنیت ملی و دولت آن را اجرایی کنند.
فلاحت پیشه تصریح کرده بود که اگر دولت و شورای امنیت ملی ایران از این اقدام اجتناب کنند، مجلس ایران این موضوع را در قالب طرح دو فوریتی دنبال خواهد کرد.
کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌یی از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خبر داد و هدف از این تصمیم رییس جمهوری آمریکا را مبارزه با تروریسم جهانی ایران و افزایش فشارهای مالی بر ایران و انزوای بیش‌تر این کشور اعلام کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221162
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
235
189
730
1219680
2241
16017
1221162

آی‌پی شما: 3.146.65.212
امروز: پنج شنبه، 30 فروردين 1403