الجزایر پس از استعفای بوتفلیقه

عبدالعزیز بوتفلیقه رییس‌ جمهور ۸۲ ساله الجزایر پس از ۲۰ سال و در پی تظاهرات پیوسته و پرشمار مخالفین، در شامگاه دوشنبه ۱ آوریل استعفا کرد.

با کناره‌گیری او از قدرت باید انتقال سیاسی در این کشور شمال آفریقا انجام شود اما شک و شبهه‌‌ها در این روند بسیار است. موانع مهم بر سر راه تعیین رییس‌ جمهور جدید کدامند؟
خلاء قانونی
بوتفلیقه در بیانیه دوشنبه خود اعلام کرده است که تا قبل از ۲۸ آوریل استعفای خود را تسلیم خواهد کرد. امری که در روز ۳ آوریل سرانجام اتفاق افتاد.
این بدین معنی است که از روز استعفا تا ۲۸ آوریل، کشور رییس‌ جمهور نخواهد داشت و در نتیجه مشخص نیست مسوولیت بر عهده چه کسی است.
در بیانیه‌ی استعفا آمده است که دولت پیشاپیش تصمیمات مقتضی را درباره‌ی این بازه‌ی زمانی خواهد گرفت تا از بروز انسداد در کشور جلوگیری کند اما احمد قائد، فرمانده کل ارتش، اصرار دارد برای خروج از بحران ماده ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر در اسرع وقت اجرایی شود. امری که رییس‌ جمهوری آن را به دفعات رد کرده است اما این ماده چه می‌گوید؟
مطابق ماده ۱۰۲، در صورتی ‌که رییس‌ جمهور نتواند وظایفش را به علت بیماری انجام دهد، شورای قانون اساسی تشکیل جلسه داده و می‌تواند به مجلس پیش‌نهاد دهد که رییس‌ جمهور در انجام وظایف خود ناتوان است.
در این شرایط مجلس می‌تواند با اکثریت دوسوم رییس‌ جمهور را عزل کند و رییس‌ مجلس را برای مدت ۴۵ روز به جای او بگمارد تا وی مقدمات برگزاری انتخابات را آماده کند.
عبدالعزیز بوتفلیقه در روز ۳ آوریل استعفای خود را تسلیم رییس ‌مجلس این کشور کرد.
ادامه فراخوان برای تظاهرات
استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه در پی فشار ۶ هفته تظاهرات پیوسته صورت پذیرفت اما برای بسیاری از تظاهر کنندگان، کناره‌گیری بوتفلیقه تنها مرحله‌یی از اجرای خواسته‌های آنان است.
در واقع بسیاری از معترضان می‌خواهند که علاوه بر رییس‌ جمهور، دیگر مهره‌های ارشد حکومت وی نیز که سالیان طولانی با او بر سر قدرت بوده‌اند کنار گذاشته شوند. با ادامه تظاهرت مشخص نیست آیا دستگاه حاکمه حاضر به دادن امتیاز دیگر به مخالفان شود یا نه؟
به سوی مجلس موسسان جدید
دو سناریو در حال حاضر محتمل است: یک این‌که مجلس موسسان دموکراتیک تشکیل شود و نقشه راه را برای خروج از بحران و استقرار دولت ملی تهیه کند. گزینه‌ی دیگر این است که انتخابات ریاست ‌جمهوری تازه برگزار شود اما سوالات در این‌ موضوعات متعدد هستند: تعیین و انتخاب اعضای مجلس موسسان تابع چه ساز و کاری خواهد بود؟ و در صورت برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری مجدد، چه کسی عهده‌دار ریاست موقت خواهد شد؟
معترضان می‌گویند قبول نخواهند کرد که در دوره‌ی‌ موقت فردی از خود حکومت عهده‌دار انتقال سیاسی دموکراتیک شود.
تردیدها نسبت به نامزد ریاست‌جمهوری موقت
پس از استعفای بوتفلیقه به طور طبیعی عبدالقادر بن‌صلاح، رییس ‌مجلس، که ۱۷ سال است در این مصدر قرار دارد به صورت موقت به جای او خواهد نشست.
با این حال بسیاری از معترضان در خیابان او را نمی‌خواهند، علاوه بر این‌که در درون حکومت نیز مخالفانی دارد اما پرسش این‌جاست که چه کسی جای‌گزین او خواهد بود؟ در میان چهره‌های اپوزسیون، عبدالرزاق مکری رهبر جنبش برای صلح و جامعه دیده می‌شود. با این حال اتفاق نظر روی او وجود ندارد. دیگر چهره‌های مخالف نیز در حال برگزاری جلسات مختلف هستند تا به توافقی برای نقشه راه آینده دست یابند.
نقش محوری ارتش
ارتش در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کند. به این معنا که در متن قانون پشتی‌بان دولت فرض می‌شود. با این حال بسیاری از الجزایری‌ها نمی‌خواهند که یک نهاد نظامی تنها معمار دوره‌ی انتقالی باشد.
با این وصف، تعیین محدوده‌ی اختیارات ارتش در دوره‌ی انتقالی یکی دیگر از محورهای بحث میان گروه‌های سیاسی الجزایر خواهد بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217112
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
257
1101
4952
1204988
14208
4470
1217112

آی‌پی شما: 3.88.185.100
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403