رفراندوم جدید برای ماندن در اتحادیه‌ی اروپا؟!

برکسیت ظاهراً هم مردم و سیاست‌مداران بریتانیا و هم رهبران ۲۷ کشور دیگر عضو اتحادیه‌ی اروپا را سردرگم کرده است.

به رغم عدم قطعیت نزد مردم و سیاست‌مداران بریتانیا، روز شنبه ۲۳ مارس، ده‌ها هزار نفر از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا در تظاهراتی در لندن، پایتخت، خواستار برگزاری رفراندوم دیگری درباره‌ی برکیست شدند.
این تظاهرات بزرگ، چند روز پس از مهلت تازه اتحادیه‌ی اروپا به دولت بریتانیا برگزار می‌شود، مهلتی تازه تا بلکه خروج این کشور از اتحادیه‌ی اروپا توأم با توافق با این نهاد، نهایی شود.
تظاهرات در لندن هم‌زمان با شرایط بحرانی برای برکسیت برگزار شد و اوضاع را برای ترزا می، نخست وزیر بریتانیا دشوارتر از پیش می‌کند.
به رغم بحث و مذاکرات نفس‌گیر و طاقت‌فرسا در طول ۳ سال پس از رفراندوم برکسیت، هنوز زمان دقیق خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا و چگونگی آن مشخص نشده است.
سخنان اخیر می نشان از آن دارد که او نمی‌خواهد این بار نیز همان طرح‌هایی را به مجلس عوام بیاورد که در دو نوبت پیش از سوی نمایندگان رد شد.
هم‌زمان تایمز و دیلی تلگراف از افزایش فشارها بر نخست‌ وزیر بریتانیا برای استعفا خبر می‌دهند.
آنا سوباری از نمایندگان هوادار اتحادیه‌ی اروپا در پارلمان بریتانیا که حزب کارگر را با هدف پیوستن به گروه مستقل‌ها در پارلمان بریتانیا ترک کرده است، گفت: وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم دیگر غیرقابل تحمل است و متأسفم که بگویم مشکل خود ترزا می است. او باید برود. ما به یک نخست‌ وزیر موقت نیاز داریم که به وضعیت بریتانیا رسیدگی کند و کشور را اولویت خود قرار دهد و به مردم بریتانیا بازگردد. این همان چیزی است که ما به خاطر آن امروز راه‌پیمایی می‌کنیم.
این نماینده بریتانیایی می‌گوید: در شرایطی که کشور و سیاست‌مدارانش بر سر برکسیت به دو گروه تقسیم شده‌اند، خیلی‌ها بر این باورند که تصمیم استراتژیک درباره‌ی برکسیت مهم‌ترین تصمیم پیش روی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم است.
معترضان به خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا پیش از این‌که به سمت دفتر نخست‌ وزیری حرکت کنند مقابل هاید پارک تجمع کردند و  تا تظاهرات امروز را مقابل پارلمان بریتانیا به پایان برسانند.
با این‌که آمار رسمی از تعداد تجمع ‌کنندگان وجود ندارد با این حال خبرنگاران خبر داده‌اند که حتا پیش از برگزاری تظاهرات، ده‌ها هزار نفر خود را به محل برگزاری تجمع رسانده‌ بودند. مسوولان برگزاری این تجمع گفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود تعداد حاضران مانند تجمع ماه اکتبر به ۷۰۰ هزار نفر برسد.
بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارند. موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا سال ۲۰۱۶ کلید خورد. حالا چند سناریو پیش روی بریتانیا قرار گرفته است، خروج توأم با توافق، خروج بدون توافق و یا منتفی شدن گزینه‌ی خروج. آخرین گزینه خواست اصلی شهروندانی است که تظاهرات بزرگ را در پایتخت بریتانیا به راه انداختند.
در رفراندوم ژوئن سال ۲۰۱۶ تعداد ۴/ ۱۷ میلیون نفر معادل ۹/ ۵۱ درسد واجدین شرایط به خروج از اتحادیه‌ی اروپا رای دادند در مقابل ۱/ ۱۶ میلیون نفر معادل ۱/ ۴۸ درسد که موافق باقی ماندن در اتحادیه بودند.
هدف اصلی تظاهرات امروز بریتانیایی‌ها در لندن تأکید بر برگزاری یک رفراندوم جدید بود.
پیش از برگزاری این تظاهرات، مخالفان بریتانیایی خروج از اتحادیه‌ی اروپا با جمع‌آوری بیش از ۴ میلیون امضا در یک کمپین آنلاین مخالفت خود را با برکسیت نشان داده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1220693
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
76
80
261
1219680
1772
16017
1220693

آی‌پی شما: 3.141.100.120
امروز: سه شنبه، 28 فروردين 1403