بن‌بست برکسیت

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هر دو تاریخ پیش‌نهادی از سوی اتحادیه‌ی اروپا برای خروج از بن‌بست برکسیت را پذیرفت.

رهبران اتحادیه‌ی اروپا عصر پنج‌شنبه در بروکسل در مقابل خواست بریتانیا برای به تعویق انداختن تاریخ خروج این کشور از اتحادیه که بر اساس توافق اولیه ۲۹ مارس ۹ فروردین بود، دو پیش‌نهاد را مطرح کردند.
بر اساس طرح رهبران این اتحادیه، چنان‌چه نمایندگان پارلمان بریتانیا با توافق ماه نوامبر لندن و بروکسل در موضوع برکسیت موافقت کنند، آنگاه تاریخ برکسیت تا ۲۲ ماه مه ۲ ماه دیگر، یک روز پیش از آغاز انتخابات پارلمانی اروپا به تعویق خواهد افتاد اما اگر این توافق برای سومین بار در پارلمان رد شود، آنگاه تاریخ اجرایی شدن برکسیت تا ۱۲ آوریل تنها ۲۲ روز به تعویق خواهد افتاد و تا قبل از پایان این فرصت بریتانیا باید به طور روشن اعلام کند که چه تصمیمی در موضوع برکسیت خواهد گرفت.
خبر طرح این دو پیش‌نهاد، در پیامی از سوی دونالد توسک رییس شورای اروپا اعلام شد.
نشست دوره‌یی اتحادیه‌ی اروپا روز پنج‌شنبه ۲۱ مارس در بروکسل با بحث درباره‌ی برکسیت آغاز شد.
پیش‌نویس سندی که اجازه می‌دهد انجام برکسیت به تعویق بیافتد روز پنج‌شنبه در بروکسل به امضای رهبران کشورهای عضو رسید و بحث‌ها درباره‌ی جزییات تعویق هم‌چنان ادامه دارد.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در جلسه‌ی ویژه روز پنج‌شنبه بیش از یک ساعت و نیم با رهبران اروپا گفت‌وگو کرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران اروپا نگرانی خود را درباره‌ی این‌که طرح می برای برای سومین و آخرین بار در مجلس بریتانیا رای نیاورد ابراز کرده و از وی خواسته‌ بودند موضع خود را در مورد این احتمال روشن کند.
دولت بریتانیا پیش‌تر خواستار آن شده بود که سران اتحادیه‌ی اروپا برای انجام برکسیت ۳ ماه بیش‌تر به این کشور فرصت بدهند.
آخرین واکنش‌های سران اروپا
قبل از اعلام تصمیم نهایی رهبران در اتحادیه‌ی اروپا و پیش‌نهاد دو سناریو به لندن، امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه هشدار داده بود اگر مجلس بریتانیا طرح ترزا می را برای سومین بار رد کند، این کشور بدون توافق با اروپا این اتحادیه را ترک خواهد کرد.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش مسأله تداخل زمانی مهلت خواسته شده توسط بریتانیا مدت ۳ ماه را مسأله‌یی مهم دانست و گفت: مهم است که بریتانیا در انتخابات پارلمان اروپا شرکت نکند. اگر کسی می‌خواهد اتحادیه‌ی اروپا را ترک کند چرا باید در انتخابات شرکت کند؟
مارک روته، نخست وزیر هلند نیز گفت: توپ در زمین مجلس بریتانیاست. آن‌ها اول باید بله را بگویند. اگر گفتند آن وقت اروپا درک می‌کند که برای اجرایی کردن آن نیاز به وقت هست.
میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه‌ی اروپا در امور برکسیت، گفت: تأیید خواست تعویق اول منوط به تأیید طرح نخست وزیر بریتانیا در مجلس این کشور است.
نزدیکی انتخابات پارلمانی اروپا و لزوم انجام برکسیت
انتخابات پارلمانی اروپا ۲۳ تا ۲۶ ماه مه برگزار می‌شود.
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در این‌ باره می‌گوید: دولت بریتانیا باید روشن کند که آیا می‌خواهد در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کند یا نه؟
ترزا می، نخست ‌وزیر بریتانیا نیز تأخیر در تصویب طرح برکسیت را که خواست ملت بود تآسف‌آور خواند، اما گفت: طرح تعویق ۳ ماهه این فرصت کافی را به مجلس می‌دهد تا در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
کارشناسان می‌گویند: این احتمال نیز مطرح است که اگر طرح نخست ‌وزیر برای سومین بار در مجلس رد شود، وی به جای به تعویق انداختن خروجِ روش‌مند، گزینه‌ی خروج بدون توافق را برگزیند.
واکنش‌های داخلی در بریتانیا
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا درباره‌ی عمل‌کرد پارلمان گفت: اولویت ما این است که خروج بدون توافق از روی میز خارج شود و کشور گرفتار هرج و مرج نشود.
در همین حال دو اتحادیه‌ی کارفرمایان و کارگران بریتانیا در نامه‌یی مشترک، نسبت به اعلام وضعیت اضطراری در کشور هشدار داده، از ترزا می خواستند نظرش را در مورد برکسیت تغییر دهد و راه سومی را برگزیند.
هم‌زمان با آغاز جلسه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در مورد برکسیت، هجوم کاربران بریتانیایی برای امضای نامه‌یی روی سایت مجلس این کشور مبنی بر تقاضای لغو خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، عمل‌کرد این سایت را مختل کرد.
نامه تا زمان از کار افتادن سایت توسط ۹۰۰ هزار نفر امضا شده بود.
گروهی از مخالفان جدایی بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا در بیرون محل اجلاس در بروکسل دست به تظاهرات زدند.
این دوره اجلاس که مصادف با بیست و پنجمین سال تأسیس حوزه‌ی اقتصادی یورو است بر تقویت پایه‌های اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا و برکسیت متمرکز است و در کنار آن موضوعات سیاست خارجی از جمله نشست مشترک آتی با چین و راه‌های مقابله با جعل اطلاعات محور بحث‌ها را تشکیل خواهند داد.
نشست بروکسل دو روز ادامه داشت و روز جمعه با کنفرانس مطبوعاتی روسای کمیسیون و شورای اتحادیه‌ی اروپا پایان پذیرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228259
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
89
2878
6309
1220432
9338
16017
1228259

آی‌پی شما: 18.191.171.235
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403