نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان پس از سه دهه از قدرت کناره گرفت

نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان پس از سه دهه حکم‌رانی بر این کشور آسیای مرکزی، از قدرت کناره گرفت.

نظربایف ۷۸ ساله روز سه شنبه ۱۹ مارس برابر با 28 اسفند در پیامی تلویزیونی اعلام کرد: تصمیم گرفتم که از مقام ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کنم.
نظربایف با وجود استعفا از مقام ریاست‌ جمهوری هم‌چنان به لطف قانونی که در سال ۲۰۱۸ به تصویب مجلس قزاقستان رسید و به او لقب پدر ملت را اعطا کرد، شخصیتی ذی‌نفوذ در عرصه‌ی سیاسی کشور باقی خواهد ماند و از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.
وی در پیام تلویزیونی خود گفت: مقام ریاست شورای عالی امنیت ملی و هم‌چنین ریاست حزب را حفظ خواهد کرد.
نورسلطان نظربایف، از سال ۱۹۸۹ زمانی که قزاقستان هنوز جزوی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شد رهبری این کشور را در قالب دبیر اول حزب کمونیست بر عهده داشت.
او پس از استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ قدرت را حفظ کرد و به دفعات با اکثریت قاطع در انتخابات برنده شد. احزاب اپوزسیون همواره او را به برگزاری انتخابات ناسالم متهم کرده‌اند.
استعفای رییس جمهور قزاقستان یک ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که وی در اقدامی ناگهانی با انتقاد از عمل‌کرد اقتصادی دولت، کابینه را منحل کرد.
او سپس در پاسخ به نارضایتی فزاینده مردمی، قول انجام اقداماتی بالغ بر چندین میلیارد یورو را برای بهبود اوضاع اجتماعی داد.
نظربایف در نطق تلویزیونی خود گفت: مطابق قانون اساسی، قاسم جومارت توکایف رییس مجلس سنای این کشور تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید مقام او را در دست خواهد داشت.
کم‌تر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری بعدی باقی است.
در نخستین واکنش‌ها رییس مجلس اعلای روسیه کناره‌گیری نظربایف را غیرمنتظره خوانده است.
کشور ۱۸ میلیون نفری قزاقستان در همسایگی روسیه و چین قرار دارد و از ذخایر عمده نفت و گاز برخوردار است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221771
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
237
365
1339
1219680
2850
16017
1221771

آی‌پی شما: 3.139.107.241
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403