سازمان ملل در مورد حضور فروشندگان اسلحه از کره شمالی در ایران تحقیق می‌کند

سازمان ملل متحد در حال تحقیق در مورد دو شرکت تسلیحاتی و موشکی از کره شمالی است که مظنون به فعالیت در ایران هستند.

گزارش هیأتی از کارشناسان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که فعالیت‌های احتمالی این دو شرکت متعلق به کره شمالی می‌تواند ناقض تحریم‌های بین المللی باشد.
بنابراین گزارش روسای دو شرکت کی او ام آی دی (KOMID) و گرین پاین (Green Pine) اخیراً به ایران سفر کرده‌اند. شرکت کی او ام آی دی تجهیزاتی برای موشک‌های بالستیک صادر می‌کند. شرکت دیگر نیز دست به فروش جنگ افزارهای غیرهسته‌یی می‌زند.
هر دو شرکت در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند. هوگ گریفیث، هم‌آهنگ کننده هیأت کارشناسان سازمان ملل متحد به شبکه‌ی ان بی سی آمریکا گفته است که هر دو شرکت کی او ام آی دی و گرین پاین هم اکنون خیلی جدی در ایران فعال هستند.
وی اظهار داشت: تحقیق در مورد این‌که چه کسی دقیقاً در سفارت کره شمالی در تهران است و چه کاری انجام می‌دهد در جریان است.
هیأت سازمان ملل متحد پیش از این نیز در مورد فعالیت کی او ام آی دی در ایران تا سال ۲۰۱۶ و کمک دیپلمات‌های کره شمالی به فعالیت آن‌ها در ایران اسنادی را جمع آوری کرده بود. دو تبعه کره شمالی به نام‌های کیم یونگ چول و جانگ جونگ سون در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۲۶۲ بار بین تهران و دبی پرواز کرده بودند.
این افراد مظنون هستند که برای دور زدن تحریم‌های کره شمالی پول نقد با خود حمل می‌کردند. هیأت کارشناسان سازمان ملل متحد اکنون گمان می‌کند که این افراد بار دیگر به ایران بازگشته‌اند و در حال نقل و انتقال پول نقد هستند.
هیأت کارشناسان سازمان ملل متحد از ایران خواسته است که کپی گذرنامه همه ‌یدیپلمات‌های کره شمالی در ایران را در اختیار این هیأت بگذارد. بنا به گزارش شبکه‌ی ان بی سی، ایران تاکنون این اطلاعات را در اختیار هیأت سازمان ملل متحد قرار نداده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221133
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
206
189
701
1219680
2212
16017
1221133

آی‌پی شما: 18.226.185.207
امروز: پنج شنبه، 30 فروردين 1403