نامه نمایندگان به روحانی برای رد استعفای ظریف

جلسه علنی مجلس روز سه شنبه صبح به روال همیشه برگزار شد و با وجود آن‌که انتظار می‌رفت در نطق نخستین، علی لاریجانی نسبت به استعفای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران موضع‌گیری کند اما این جلسه با سکوت و عدم اشاره او به استعفای ظریف ادامه یافت.

هم‌زمان و به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، ۱۵۰ نماینده مجلس در نامه‌یی به حسن روحانی، رییس ‌جمهوری ایران خواهان تداوم حضور محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه شده‌اند. علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران نیز در واکنش به استعفای ظریف گفته است: به نظرم دلیل اصلی استعفا، دخالت‌هایی باشد که از طرف برخی نهادهای غیر مسوول در سیاست خارجی دولت و کشور انجام می‌شود.
جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی درباره‌ی استعفای ظریف
علی ‌رضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به استعفای ظریف نوشته بود: فردا قبل از جلسه‌ی علنی مجلس پشت پرده‌های استعفا را بحث خواهیم کرد. با این حال تا کنون هیچ خبری مبنی بر برگزاری جلسه غیرعلنی و بررسی پشت پرده استعفای ظریف رسانه‌یی نشده است نه از سوی نمایندگان مجلس و نه حتا فراکسیون امید. فراکسیون امید به فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس دهم گفته می‌شود. محمد رضا عارف ریاست فراکسیون امید را بر عهده داشت. او نیز تا کنون واکنشی به استعفای ظریف نداشته است.
رحیمی در ادامه جلسه‌ی علنی مجلس گفت: روحانی شهامت داشته باشد و استعفای ظریف را رد کند. مخالفان ذوق‌ مرگ نشوند. آقای لاریجانی اعلام موضع کنید. علی لاریجانی این بار نیز پاسخ شفافی نمی‌دهد و موضع‌گیری مشخصی ندارد.
در همین حال حشمت ‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت مجلس خبر داد: موضوع استعفای ظریف در نشست فوق العاده این کمیسیون بررسی می‌شود.
تکذیب پذیرش استعفا توسط رییس ‌جمهوری
محمد جواد ظریف در اقدامی غیرمنتظره با قراردادن پیامی در اینستاگرام استعفای خود را اعلام کرد. او در حساب رسمی اینستاگرام خود چنین نوشت: از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسوولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاس‌گزارم. از ناتوانی برای ادامه‌ی خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.
با این حال محمود واعظی، رییس دفتر رییس ‌جمهوری ایران به سرعت در واکنش به استعفای ظریف و اخباری مبنی بر پذیرش استعفای آن نوشت اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای ظریف از سوی رییس ‌جمهوری قویاً تکذیب می‌شود.
با وجود سکوت رییس ‌مجلس و آغاز خاموش جلسه‌ی علنی بدون اشاره به خبر داغ شب پیش از آن در ایران، نمایندگان مجلس در شبکه‌های اجتماعی به استعفای ظریف واکنش نشان داده‌اند.
شادی دشمنان ایران از استعفای ظریف
مصطفا کواکبیان، نماینده تهران در همین زمینه نوشت: بی شک از استعفای دکتر ظریف در وضعیت کنونی، نه تنها مردم و دولت و نظام نفعی نخواهد برد بلکه دشمنان سرافرازی ملت ایران خرسند خواهند شد. البته اکثریت اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس بلكه اکثریت قاطع نمایندگان از رییس جمهور‌ می‌خواهند هرگز چنین استعفایی را نپذیرد.
او هم‌چنین خبر داد:۱۵۰ نماینده مجلس پای نامه به رییس ‌جمهوری برای ماندن ظریف در وزارت امور خارجه را امضا کرده‌اند.
علی رضا رحیمی از جمله نخستین نمایندگانی که به خبر استعفای ظریف واکنش نشان داده بود با انتقاد از از سوی محافظه ‌کاران مواجه شده است. او درباره‌ی ظریف چنین گفته بود: ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت ساز خواهد شد و یا به نام انقلابی‌گری دست‌آوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای ظریف جدی و قطعی باشد ثابت می‌کند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است.
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس ‌جمهوری که به نوشتن استعاریک مشهور است روز سه ‌شنبه چنین نوشت: امان از ناهم‌آهنگی‌های برخی خبرنگاران پای پیام آشنا از او خواسته‌اند تا یک بار هم شده مواضع شفافی بگیرد و صریح‌تر بنویسد ناهم‌آهنگی با کی و چی؟
دیدار روز دوشنبه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه با رهبر ایران، رییس ‌جمهوری و تصاویر منتشر شده از حضور سردار سلیمانی و عدم حضور محمد جواد ظریف این شائبه را بر انگیخت که شاید استعفای ظریف به خاطر ناهم‌آهنگی صورت گرفته در سفر رییس‌ جمهوری یک کشور به ایران بوده است. به ویژه این‌که تصویری از ظریف در این دیدارها منتشر نشده است. خبرنگاران به آشنا متذکر شده‌اند اگر حسن روحانی از پس حمایت از وزیرش بر نمی‌آید استعفا بدهد.
در سفر اخیر به چین هم علی لاریجانی، رییس مجلس ایران و هم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران حضور داشتند. در آن دیدار علی لاریجانی پیام و سلام رهبر ایران را به رییس ‌جمهوری چین رساند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221628
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
94
365
1196
1219680
2707
16017
1221628

آی‌پی شما: 3.144.35.148
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403