با انتشار پیامی اینستاگرامی؛

ظریف از تصدی وزارت امور خارجه استعفا داد

محمد جواد ظریف در پیامی اینستاگرامی از کناره گیری خود از سمت وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه با انتشار پیامی در صفحه‌ی اینستاگرام خود، از این سمت استعفا داد.
در این پیام آمده است: با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسوولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاس‌گزارم.
از ناتوانی برای ادامه‌ی خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.
شاد و سربلند باشید
در همین حال سید عباس موسوی معاون سخن‌گوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت، این خبر را تأیید کرد.
انتشار این خبر علاوه بر جلب توجه برخی رسانه‌های خارجی از جمله راشا تودی و جروزالم پست، در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر بازتاب داشت.
محمد جواد ظریف دانش ‌آموخته کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو، کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است.
وی فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۵۷ در کنسول‌گری ایران در سان فرانسیسکو آغاز کرد و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ برای مدت ۱۰ سال، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را برعهده داشت.
ظریف که برای مدت ۵ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، پیش‌تر در دولت یازدهم نیز وزارت امور خارجه را برعهده داشت.
خبرگزاری فارس و خبرآنلاین به نقل از منابع نزدیک به وزارت امور خارجه ایران صحت این خبر ار تأیید کرده‌اند.
محمد جواد ظریف، مذاکره کننده ارشد ایران در جریان آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ بر سر پرونده‌یی هسته‌یی این کشور بود که به توافق هسته‌ای برجام منتهی شد.
در پی وارد نشدن بانک‌های خارجی به ایران پس از اجرایی شدن برجام، عمل‌کرد تیم سیاست خارجی دولت حسن روحانی به شدت با انتقاد چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا مواجه شد. پس از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از برجام، انتقادها از محمد جواد ظریف بالا گرفت تا جایی که حتا شماری از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وی را به هیأت رییسه مجلس تقدیم کردند.
طرحی که با پس گرفته شدن امضای شماری از نمایندگان عملاً به جایی نرسید.
مسأله پیوستن ایران به کنوانسیون‌ مبارزه با پولشویی پالرمو، یکی از چالش‌های عمده ظریف در مواجهه با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود.
هنوز معلوم نیست آیا حسن روحانی،‌ رییس جمهوری ایران استعفای وزیر أمور خارجه را پذیرفته است یا خیر.
با این حال خبرآنلاین به نقل از منابع نزدیک به ظریف گزارش کرد که وی در تصمیم خود راسخ است. همین رسانه به نقل از یک مقام وزارت أمور خارجه درباره‌ی استعفای این مقام ارشد نوشت: کاسه صبر او لب‌ریز شده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1225006
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
895
1087
3056
1220432
6085
16017
1225006

آی‌پی شما: 13.59.36.203
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403