صلح در خاورمیانه بدون تقابل با ایران محقق نمی‌شود!

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: صلح در خاورمیانه بدون مقابله با ایران امکان پذیر نخواهد بود.

نشست صلح و امنیت درخاورمیانه که به ابتکار آمریکا در ورشو برگزار می‌شود صبح روز پنج‌شنبه با صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا آغاز شد.
مایک پمپئو، پیش از آغاز نشست اظهار داشت: بدون مقابله با ایران هیچ صلحی در منطقه برقرار نخواهد شد.
وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفت: این نشست عمدتاً بر موضوع صلح و ثبات در خاورمیانه متمرکز است.
البته شما نمی‌توانید درباره‌ی این موضوع بحث کنید بدون این‌که به موضوع تهدیدات از جانب جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها بپردازید.
پمپئو هم‌چنین افزود: واقعیت این است که امروز منافعی مشترک میان عربستان سعودی، بحرین، اسرایيل، امارات و بحرین پدید آمده است و همه‌ی آن‌ها به این باور مشترک دست یافته‌اند که ملت‌هایشان با خطری مشترک به نام ایران مواجه هستند. این خطر و تهدید البته متوجه اروپایی‌ها هم می‌شود. ایران در اروپا ترورهایی را اجرا می‌کند و این تهدیدات ناشی از بی‌ثباتی در خاورمیانه است. شما نمی‌توانید درباره‌ی این بی‌ثباتی‌ها صحبت کنید بدون این‌که به نفوذ گسترده ایران در منطقه خاورمیانه بپردازید.
مراسم افتتاحیه بدون اشاره به ایران
اما مراسم افتتاحیه نشست ورشو بدون این‌که اشاره‌ی مستقیمی به ایران داشته باشد آغاز شد.
مایک پمپئو و جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در بیانیه‌ی مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسراییل و فلسطین مطرح کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که هر کشوری نظراتی را بیان کند که نشان‌گر منافع خودش باشد، اختلاف‌ها در یک حوزه نباید مانع از وحدت کشورها در سایر حوزه‌ها شود. مثلاً ما (آمریکا و لهستان) اختلاف‌هایی بر سر توافق هسته‌یی ایران داشته‌ایم اما علارغم این اختلاف ‌نظرات، روابط میان آمریکا و لهستان به قوت خود پا برجاست.
اعتراض ایران، واکنش لهستان
در همین راستا محمد جواد ظریف روز چهارشنبه ۱۳ فوریه در حساب توییتری خود نسبت به برگزاری این نشست در ورشو واکنش نشان داد. وزیر خارجه ایران در این توییت خود نوشت: همان‌طور که ایران، روسیه و ترکیه آماده شرکت در نشست سوچی برای کار در خصوص صلح در سوریه می‌شوند و دادگاه سازمان ملل بهانه‌های آمریکا را رد می‌کند و آماده حکم دادن علیه دزدی آمریکا از اموال مردم ایران می‌شود، مقامات متزلزل ترامپ سعی در پنهان کردن قانون‌گریزی همیشگی و انزوای جهانی خود پشت نمایش ورشو دارند.
ظریف در توییت دیگری ادامه داد: تصادفی نیست که ایران در همان روز آغاز سیرک ورشو هدف ترور قرار می‌گیرد؟ خصوصاً وقتی گروه‌های هم‌قطار تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو به شادی می‌پردازند و با ربات‌های توئیتری خود از آن حمایت می‌کنند؟ به ‌نظر می‌رسد ایالات متحده همیشه همان گزینه‌های اشتباه را انتخاب می‌کند اما انتظار نتایج متفاوتی دارد اما لهستان هم به توییت وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد. حساب کاربری وزارت خارجه لهستان در توییتر درباره‌ی نشست ورشو نوشت: لهستان تروریسم را در هر شکلی محکوم می‌کند. واکنش به حمله‌ی تروریستی در جاده خاش - زاهدان نمی‌تواند متفاوت باشد، نه به خشونت. هیچ تروریستی امروز در ورشو حضور ندارد. این دموکراسی، آزادی بیان و هم‌بستگی است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217177
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
322
1101
5017
1204988
14273
4470
1217177

آی‌پی شما: 44.222.186.148
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403