ارتباط مستقیم دولت ترامپ با مقامات ارتش ونزوئلا

بنا بر اعلام یک مقام ارشد کاخ سفید، ایالات متحده آمریکا با شماری از اعضای ارتش ونزوئلا ارتباطات مستقیم برقرار کرده است و از آن‌ها خواسته است تا نیکلاس مادورو را رها کنند.

اگرچه از زمان اعلام ریاست جمهوریِ خودخوانده‌ی خوان گوآیدو در ماه گذشته‌ تعدادی از افسران ارتش این کشور به او پیوسته‌اند اما به گفته‌ی این مقام رسمی، دولت ترامپ انتظار دارد که بر شمار نظامیانی که مادورو را ترک می‌کنند افزوده شود.
این مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: ما با برخی از اعضای رژیم مادورو، از جمله شماری از نظامیان در حال گفت‌وگو هستیم اگرچه که این گفت‌وگوها بسیار محدودند.
این مقام رسمی حاضر به ارایه‌ی جزییات بیش‌تری درباره‌ی گفت‌وگوها یا سطح آن‌ها نشد؛ هم‌چنین روشن نکرد که آیا این تماس‌ها منجر به ایجاد شکافی جدی میان نظامیان ونزوئلا که مهم‌ترین تکیه‌گاه نیکلاس مادورو برای حفظ قدرت محسوب می‌شود، شده است یا خیر.
ارتش ونزوئلا هم‌چنان به نیکلاس مادورو وفادار است و همین مسأله شک و تردیدهای بسیاری در این‌باره به وجود آورده است که آیا دولت ترامپ زمینه‌های لازم را برای یک قیام بزرگ علیه مادورو مهیا کرده است یا خیر.
پیش‌تر اریک فارنسورث، معاون اتاق فکر شورای آمریکایی‌ها در واشنگتن هشدار داده بود که نیروهای امنیتی ونزوئلا حتا در صورت تمایل به ترک نیکلاس مادورو نیز از این نگرانند که در صورت رها کردن او، خود یا خانواده‌های‌شان از سوی مادورو و طرفدارانش هدف قرار بگیرند. فارنسورث تأکید کرده بود که واشنگتن باید به این نظامیان تضمینی بدهد که بتواند نگرانی‌های‌شان را برطرف کند.
بنا بر اعلام مقامات آمریکا، این کشور هم اکنون به تمام راه‌ها برای اعمال فشار بر مادورو و هم‌کارانش برای پذیرش روند انتقال قانونی و دموکراتیک قدرت می‌اندیشد.
از جمله واشنگتن در حال گفت‌وگو با متحدان خود در اتحادیه‌ی اروپا است تا به کمک آن‌ها مانع از آن شود که نیکلاس مادورو دارایی‌های دولت ونزوئلا را به خارج از کشور منتقل و در جایی پنهان کند. شمار قابل توجهی از کشورهای اروپایی در کنار آمریکا از دولت انتقالی خوان گوآیدو حمایت کرده‌اند اما به همین موضع گیری اکتفا کرده و حاضر نشده‌اند مانند واشنگتن تحریم‌های نفتی یا مالی علیه ونزوئلا به اجرا بگذارند.
واشنگتن هم‌چنین در حال تهیه‌ی فهرست جدیدی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا است. دور پیشین تحریم‌ها ده‌ها تن از نظامیان و مقامات دولت ونزوئلا از جمله شخص نیکلاس مادورو را هدف قرار داد و حتا فعالیت‌های این کشور در اوپک را نشانه گرفت و دور جدید تحریم‌ها در صورت اعمال، شرکت‌های غیرآمریکایی را در صورت داد و ستد با دولت ونزوئلا یا شرکت نفت دولتی این کشور PDVSA تنبیه خواهد کرد.
آمریکا موضوع تحریم شماری از مقامات نظامی و امنیتی کوبا را نیز بررسی می‌کند که گفته می‌شود به مادورو برای ماندن در قدرت کمک می‌کنند.
خوان گوآیدو، رییس جمهوری خودخوانده‌ی ونزوئلا تا کنون بارها در سخنانش به نظامیان این کشور وعده داده است که در صورت رها کردن نیکلاس مادورو و نافرمانی از او، از بخشش و حمایت‌های قانونی دولت موقت برخوردار خواهند شد. واشنگتن نیز اعلام کرده است که چنان‌چه نظامیان ارشد ونزوئلا دولت خوان گوآیدو را به رسمیت بشناسند، تحریم‌ها علیه آن‌ها لغو خواهد شد.
با این وجود مادورو هم‌چنان از حمایت نظامیان کشورش برخوردار است و اکنون بیش از هر زمانی در برنامه‌های نظامی شرکت می‌کند و در پایگاه‌های نظامی دیده می‌شود. یعنی در جایی که افسران ارشد در کنار او می‌ایستند و شعار پیروزی سر می‌دهند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1225600
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
308
1181
3650
1220432
6679
16017
1225600

آی‌پی شما: 18.223.172.252
امروز: چهارشنب، 05 ارديبهشت 1403