گوایدو رییس‌ جمهوری موقت ونزوئلا!

با اتمام مهلت هشت روزه اتحادیه‌ی اروپا به رییس‌ جمهور ونزوئلا، شماری از کشورهای اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند، اتریش، دانمارک، پرتغال و سوئد خوان گوایدو رییس‌ پارلمان ونزوئلا را به عنوان رییس‌ جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که در سفر ژاپن به سر می‌برد ضمن اعلام به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا گفت: از حالا به بعد گوایدو کسی است که ما با او درباره‌ی برگزاری انتخابات صحبت خواهیم کرد و از وی انتظار داریم هرچه سریع‌تر پروسه‌ی برگزاری انتخابات را آغاز کند.
امانوئل مکرون، رییس‌ جمهور فرانسه، نیز روز دوشنبه ۴ فوریه با انتشار توییتی ضمن حمایت از حق شهروندان ونزوئلا در اظهار آزادانه و دموکراتیک نظرات خود، اعلام کرد: کشورش گوایدو را به عنوان رییس‌ جمهور موقت به رسمیت می‌شناسد تا وی مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم سازد.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، نیز در پیامی تلویزیونی اعلام کرد: این کشور خوان گوایدو رییس‌ پارلمان ونزوئلا را به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.
نگلا مرکل صدر اعظم آلمان که در سفر ژاپن به سر می‌برد با به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا خواهان برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده است.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، با انتشار توییتی نوشت: نیکلاس مادورو در ظرف مهلت هشت روزه که تعیین کرده بودیم انتخابات را برگزار نکرد. بنابراین بریتانیا و متحدین اروپایی از اکنون گوایدو را تا زمان برگزاری انتخابات معتبر به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت خواهد شناخت.
سخن‌گوی نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، نیز با اعلام این‌که این کشور برای تحقق صلح و دموکراسی در ونزوئلا اقدامات آتی دیگری شامل وضع تحریم‌ها را در نظر دارد به خبرنگاران گفت: مردم ونزوئلا مستحق آینده‌یی بهتر هستند. آن‌ها به اندازه‌ی کافی سختی کشیده‌اند و رژیم مادورو باید تمام شود. اکنون زمان انتخابات عادلانه و آزاد است.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، با انتشار توییتی اعلام کرد: این کشور گوایدو را به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.
ژان ایو لودوریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز دوشنبه ۴ فوریه اعلام کرد: با امتناع رییس‌ جمهور مادورو از برگزاری انتخابات شفاف در ونزوئلا، ما گوایدو را واجد ظرفیت و مشروعیت برگزاری انتخابات آزاد می‌دانیم.
وزرای خارجه سوئد، اتریش، هلند، پرتغال و دانمارک نیز در بیانیه‌هایی مشابه با به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا خواستار برپایی انتخابات آزاد در این کشور شده‌اند.
پیش‌تر نیکلاس مادورو، رییس‌ جمهور ونزوئلا، ضرب الاجل هشت روزه اتحادیه‌ی اروپا را برای برگزاری انتخابات آزاد رد کرده بود.
امانوئل مکرون، رییس‌ جمهور فرانسه، نیز با انتشار توییتی گوایدو را به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است.
روسیه که از مادورو حمایت می‌کند در واکنش به حرکت هم‌آهنگ کشورهای اروپایی در روز دوشنبه، این اقدام را مداخله خارجی  خواند و گفت: مسایل سیاسی داخلی ونزوئلا باید به دست ونزوئلایی‌ها حل و فصل شود.
در همین حال خبر می‌رسد کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌یی واحد گوایدو را به عنوان رییس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.
پیش نویس قطع‌نامه دایر بر به رسمیت شناختن گوایدو توسط اتحادیه‌ی اروپا تهیه شده است و انتظار می‌رود اگر تا ظهر دوشنبه به وقت غرب اروپا مورد اعتراض ۲۸ کشور عضو قرار نگیرد، به عنوان موضع رسمی اتحادیه اعلام شود.
کشورهای عضو اتحادیه پیش‌تر درباره‌ی نحوه‌ی موضع گیری در قبال وضعیت ونزوئلا اختلاف نظر داشتند. شماری از این کشورها درباره‌ی بدعت تازه به رسمیت شناختن یک رهبر خودخوانده محتاط بوده‌اند.
ونزوئلا به رغم داشتن منابع فراوان نفتی، به دلیل سوءمدیریت دولتی اکنون در وضعیت اقتصادی وخیمی به سر می‌برد و بحران مالی این کشور را فرا گرفته است.
به گزارش سازمان ملل متحد، در جریان اعتراض‌های اخیر در این کشور تاکنون حدود ۴۰ نفر کشته و ۸۵۰ تن زندانی شده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216094
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
340
947
3934
1204988
13190
4470
1216094

آی‌پی شما: 18.209.209.246
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403