آمریکا برای ۶ ماه از پیمان منع موشک‌های میان‌برد با روسیه خارج می‌شود

آمریکا اعلام کرد از پیمان مهم منع موشک‌های میان‌برد با روسیه خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌یی که روز جمعه ۱۲ بهمن منتشر شد در این زمینه تصریح کرد: آمریکا فردا (شنبه ۱۳ بهمن) تعهدات خود در چهارچوب پیمان INF را به حال تعلیق درآورده و روند خروج از آن را آغاز می‌‌کند. در بیانیه هم‌چنین آمده است که این روند تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید، مگر آن که روسیه با نابود کردن همه‌ی موشک‌ها، پرتابگرها و تجهیزاتی که ناقض متن پیمان هستند، به تعهداتش عمل کند.
ترامپ از سوی دیگر گفته است که هم‌پیمانان آمریکا در ناتو به طور کامل از تصمیم این کشور در خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد حمایت می‌کنند.
ناتو نیز در بیانیه‌ی جداگانه‌یی یادآوری کرد: آزمایش، تولید و استفاده مخفیانه روسیه از سامانه‌ی موشکی 9M729  برای امنیت اروپا و اقیانوس اطلس خطرناک است.
اندک زمانی پیش از انتشار بیانیه‌ی ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن با همه‌ی این‌ها آماده است تا بر سر موضوع خلع سلاح با روسیه گفت‌وگو کند.
ایالات متحده در ماه دسامبر گذشته با صدور یک ضر‌ب‌الاجل رسمی به روسیه ۶۰ روز مهلت داده بود تا موضع خود را درباره‌ی این پیمان روشن کند. آمریکا مدعی است که روسیه پیمان منع موشک‌های میان‌برد را نقض کرده است. این پیمان در دوران جنگ سرد در دهه‌ی۸۰ م میان دو کشور امضا شد.
روسیه روز چهارشنبه سوم بهمن با رونمایی از یک موشک میان‌برد تازه، خواست آمریکا برای نابودسازی موشک‌های کروز این کشور را ناپذیرفتنی خوانده بود. روسیه هم‌چنین گفته بود از طریق کانال‌های دیپلماتیک خود اطلاع یافته است که تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان INF قطعی و تغییرناپذیر است.
روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه از پیمان موشک‌های هسته‌یی میان‌برد با آمریکا خارج می‌شود
روسیه عضویت‌اش در پیمان موشک‌های هسته‌یی میان‌برد با آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام روسیه در واقع واکنشی به سخنان رییس ‌جمهوری آمریکا است. دونالد ترامپ روز جمعه خبر داده بود که این کشور بنا دارد از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌یی میان‌برد و کوتاه‌برد با روسیه خارج شود. آمریکا بیش از سه دهه است که در این پیمان عضویت دارد.
پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌یی کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، توسط رونالد ریگان، رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و میخاییل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.
آزمایش موشک ماوراء صوت توسط روسیه
به گزارش رویترز ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: این کشور ساخت موشک‌های جدیدی را در دستور کار دارد. موشک ماوراء صوت از جمله موشک‌هایی است که روسیه بنا دارد آن را آزمایش کند.
ترامپ پیش از این اعلام کرده بود: روسیه به این پیمان متعهد نبوده است و بارها با آزمایش موشک‌های جدید آن را نقض کرده است و به همین خاطر آمریکا از این پیمان خارج می‌شود.
اقدام مشابه باراک اوباما با پایان‌بندی متفاوت
باراک اوباما، رییس ‌جمهوری پیشین آمریکا نیز یک بار ادعای مشابهی مانند آن‌چه امروز ترامپ مطرح کرده است را گفته بود.
با این حال اوباما تأکید کرده بود که با هدف جلوگیری از بروز یک جنگ تسلیحاتی از آن پیمان خارج نخواهد شد.
دونالد ترامپ رییس‌ جمهور آمریکا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ گفته بود به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221697
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
163
365
1265
1219680
2776
16017
1221697

آی‌پی شما: 18.191.174.168
امروز: شنبه، 01 ارديبهشت 1403