۳۰ سال پیش در چنین روزی پرده آهنین کنار زده شد

صف بی‌پایان در برابر اولین مک‌دونالد شوروی

۳۰ سال پیش در همین روز ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۰ برابر با ۱۱ بهمن ماه ۱۳۶۸ ده‌ها هزار شهروند اتحاد جماهیر شوروی برای چشیدن طعم همبرگر آمریکایی در برابر اولین شعبه مک دونالد، اولین فست فود خارجی در مسکو، صف کشیدند.

افتتاح مک دونالد آمریکایی در پایتخت شوروی، نشانه‌یی از یک تغییر بزرگ در این کشور بود.
رگینا چرپکووا، یکی از کسانی که آن روز را به یاد می‌آورد می‌گوید: ... چیزی از غرب بود. چیزی باورنکردنی. همه برای تجربه کردن این چیز باور نکردنی، صف کشیدند.
گفته می‌شود مک‌دونالد، در اولین روز کاری خود در پایتخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به ۳۰۰۰۰ نفر همبرگر فروخت.
ایونا، یکی دیگر از هزاران مشتری روز افتتاح مک‌دونالد در مسکو که ۸ ساعت برای تجربه مزه همبرگر آمریکایی در صف ایستاده بود، می‌گوید: قاشق‌های صورتی مک‌دونالد را ۲۰ سال نگه داشتم. ما این چنین رنگی را در خانه نداشتیم. رگینا تعریف می‌کند که رویارویی با این خوراک جدید تا چه اندازه برای مشتریان عجیب بوده است.
سوی دیگر پیش‌خوان اولین مک‌دونالد اتحاد جماهیر شوروی هم پرماجرا بوده است. در کشوری که عملاً کار و داشتن شغل برای تمام شهروندان تضمین شده بود، ۶۳۰ نفر برای استخدام در یگانه فست فود آمریکایی نامزد شدند اما مک‌دونالد مسکو تنها به ۲۷ نفر نیاز داشت. ناتالیا و سوتلانا، ۲ نفر از پذیرفته شدگان مک‌دونالد بودند که حالا، در پست‌های مدیریتی همین رستوران در روسیه کار می‌کنند.
ناتالیا، رییس بخش توسعه مک‌دونالد در روسیه درباره‌ی تجربه مصاحبه کاری ۳۰‌ سال پیش می‌گوید: سوال‌های عجیبی می‌پرسیدند: آیا می‌توانید ۴ ساعت لبخندتان را نگه دارید؟ یا چه‌طور در دو سرعت ۱۰۰ متر مسابقه می‌دهید؟ یا این‌که چه‌طور می‌توانید بی‌وقفه به مشتری‌ها سرویس دهید؟
سوتلانا تجربه مک‌دونالد در روزهای نخست را یک شوک فرهنگی بزرگ توصیف می‌کند.
۱ سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و قبل از آن‌که این فست فود آمریکایی، در سراسر پهناورترین کشور جهان به چیزی عادی و پیش‌ پا افتاده تبدیل شود، مک‌دونالد مرکز پایتخت، یکی از جاذبه‌های گردش‌گری این شهر به شمار می‌رفت. بسیاری از شهروندان مناطق و جمهوری‌های دیگر پیش از رفتن به میدان سرخ مسکو، سری به مک‌دونالد می‌زدند و بعد از عکس گرفتن، با قاشق‌های این پدیده نوظهور غربی به شهر خود باز می‌گشتند.
نکته جالب این اتفاق در کشوری که کار برای همه تضمین شده بود انتخاب افراد شایسته برای کار مورد نظر است. یعنی توجیه اقتاصدی برای سودآوری که در اعلم اقتصاد و به ویژه اقتصاد بازار آزاد رعایت می‌شود و شاید همین موضوع دلیلی برای تداوم کار مک دونالد در تمامی دنیا به عنوان بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌یی جهان است که با بیش از ۳۶۹۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد.
شرکت مک‌دونالدز در سال ۱۹۴۰ برابر با ۱۳۱۸ توسط ریچارد و موریس مک‌دونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینو، کالیفرنیا بنیان نهاده شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در اوک بروک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. درآمد مک‌دونالدز در ۳ ساله منتهی به سال ۲۰۰۷، با رشدی ۲۷ درسدی به ۲۲.۸ میلیارد دلار رسید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217564
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
709
1101
5404
1204988
14660
4470
1217564

آی‌پی شما: 44.210.240.31
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403