سیتروئن سد ساله شد

شرکت سیتروئن که پرافتخارترین شرکت فرانسوی در مسابقات اتومبیل‌رانی است سد ساله شد.

این شرکت در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد و در بسیاری از زمینه‌ها مانند ساخت خودروهای ارزان قیمت، حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی، اختراع‌ها و ابتکارات در صنعت خودرو بسیار شناخته شده است.
سیتروئن در ایران هم‌چنین باعث به وجود آمدن شرکت سایپا با مشارکت فردی ارمنی با نام آنتوان آیسه شد.
معروف‌ترین محصول تاریخی این شرکت سستروئن دو سی وی است که زمانی ارزان‌ترین خودرو جهان بود و از یک موتور دو سیلندر هوا خنک استفاده می‌کرد. مصرف سوخت این خودرو بسیار پایین و معروف بود که چپ نمی‌شود.
این خودرو سوژه بسیاری از فیلم‌های سینمایی فرانسوی دهه ۶۰ م بود. با این خودرو برادران امیدوار توانستند دور دنیا سفر کنند.
بر پایه‌ی این خودرو سیتروئن دایان یا همان ژیان ساخته شد. خودروی ژیان سال‌های سال در ایران ارزان‌ترین خودرو بود. بر اساس پلت فرم همین خودرو، سیتروئن ماشین آفرود ژیان ماهاری را ساخت.
ژیان خودروی نخست بسیاری از جوانان و زوج‌های جوان ایرانی دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خ بود. مدل ماهاری آن نیز خودروی جوانان اهل گردش ایرانی بود.
خودرویی که در زمان خود به نوعی خودروی لاکچری جوانان طبقه‌ی متوسط شهری ایران بود که بعدها در دهه ۵۰ و ۶۰ جای خود را به رنو۵ و در دهه ۷۰ و ۸۰ که از دوران دفاع مقدس و بازسازی مناطق جنگی می‌گذشت و واردات خودرو آزاد شده بود جای خود را به پراید هاچ‌بک یا همان سایپا نسیم داد.
این شرکت هم اکنون برنامه گسترده‌یی برای تولید خودروهای خودران و برقی دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228292
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
122
2878
6342
1220432
9371
16017
1228292

آی‌پی شما: 3.149.239.110
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403