برندگان اصلی انهدام بندر بیروت کدام کشورها هستند؟

انفجار عصر سه‌شنبه در بندر بیروت که بیش از ۱۵۰ کشته و ۶۰۰۰ زخمی بر جای گذاشت و نیمی از این شهر را ویران کرد، افزون بر خسارت‌های جانی و مالی، رقابت تجاری میان کشورهای منطقه را وارد مرحله‌ی تازه‌یی کرد؛ رقابتی که بازیگران اصلی آن ترکیه، چین، اسرائیل، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و روسیه هستند.


آموس هاریل، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اسرائیلی، با انتشار تحلیلی در روزنامه هاآرتص به بررسی تأثیر انهدام بندر بیروت پرداخت و نوشت: «در کوتاه‌ مدت دولت (لبنان) برای اطمینان از ادامه واردات کالاها به کشور باید مسیرهای تازه‌یی را پیدا کند ولی در بلند مدت بازسازی بندر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»
هاریل احتمال داده است که قدرت‌های بزرگ یا کشورهای ثروتمند با هدف گسترش نفوذ منطقه‌یی خود برای کسب این پروژه به رقابت بپردازند. این تحلیل‌گر اسرائیلی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را از جمله کشورهایی دانست که تلاش خواهند کرد به بهانه بازسازی بندر بیروت، وسعت بخش بزرگی از لبنان را در اختیار بگیرند تا از این طریق نفوذ جمهوری اسلامی و حزب‌الله را کاهش دهند.
او چین را نیز به لحاظ دارا بودن فرصت‌طلبی اقتصادی از مشتریان بالقوه این پروژه دانست و حتا برآورد کرده که اگر روسیه نیز منابع مالی لازم را در اختیار داشته باشد، بی‌تمایل نخواهد بود که افزون بر بندر طرطوس سوریه، در بندر دیگری در حاشیه مدیترانه نفوذ داشته باشد.
فریدون برکشلی، مدیر‌گروه مطالعات انرژی وین نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود، مهم‌ترین برندگان انهدام بندر بیروت را ترکیه و اسرائیل عنوان کرد.
برکشلی در توضیح ادعای خود نوشته است: «ترکیه مدت‌هاست که برای توسعه و تقویت زیر ساخت‌ها و تأسیسات بندر مرسین برنامه‌ریزی کرده است.» او افزوده است: «چین برای توسعه بندر حیفا، قراردادهای بلند مدتی را در دست اجرا دارد. هر دو کشور برای جای‌گزینی بندر بیروت اعلام آمادگی کرده‌اند.»
مرسین در ساحل دریای مدیترانه واقع شده است و دومین بندر بزرگ ترکیه پس از بندر آمبارلی در نزدیکی استانبول به شمار می‌رود. مرسین دروازه تجارت ترکیه از طریق دریای مدیترانه است. این کشور با تأسیس مناطق آزاد متعدد در استان مرسین و سرمایه‌گذاری کلان در زیر ساخت‌های تجاری این استان، قصد دارد این بندر را به کانون ترانزیت کالا از خاورمیانه به قاره‌های آفریقا و آمریکا بدل کند.
هم‌چنین توسعه بندر حیفا با سرمایه‌گذاری چین در قالب گروه بین‌المللی شانگهای در سواحل اسرائیل به سرعت ادامه دارد و مطابق برنامه از پیش اعلام شده، این بندر فعالیت تجاری خود را از سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد؛ یعنی تنها ۴ ماه دیگر.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1224653
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
542
1087
2703
1220432
5732
16017
1224653

آی‌پی شما: 18.118.140.108
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403