آیا بورس‌ اروپا برنده اصلی شکست ترامپ از بایدن خواهد بود؟

انتشار پی‌آپی نتایج نظرسنجی‌هایی که جملگی از احتمال بالای پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات بر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در انتخابات سوم نوامبر حکایت دارد، موجب شد تا بسیاری از مدیران سرمایه‌گذاری با این استدلال که اروپا برنده اصلی شکست نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود، خریدهای خود را بر اوراق بهادار اروپایی متمرکز کرده‌اند.


به گزارش بلومبرگ، نهادهای معتبری هم‌چون بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، مدیریت سرمایه‌گذاری ایتون وَنس(Eaton Vance)  و شروردرز(Schroders)  خریدهای عمده خود را بر سهام، اوراق قرضه اروپایی و یورو اختصاص داده‌اند.
از یک سو برخی تحلیل‌گران معتقدند که با پیروزی جو بایدن و اجرای برنامه او مبنی بر افزایش مالیات بر شرکت‌ها، بازارهای مالی اروپا جای‌گزین خوبی برای بورس نزولی آمریکا خواهد بود. از سوی دیگر، عده‌یی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که روی‌کرد حمایتی دولت احتمالی آقای بایدن نسبت به حفاظت از محیط زیست موجب ارتقاء جایگاه اروپا به عنوان پیشروی این عرصه و افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا در این حوزه خواهد شد.
بایدن وعده داده است که ۲ تریلیون دلار در بخش انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کند، رخ‌دادی که شرکت‌های اروپایی بزرگ‌ترین ذی‌نفعان آن خواهند بود.
گذشته از این برخی سرمایه‌گذاران بر این باورند که به دلیل اجماع شکل‌گرفته میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد اصلاح تعرفه‌های تجاری آمریکا و چین، بهبود قدرت خرید چین به افزایش تقاضای کالاهای اروپایی منجر خواهد شد.
هم‌چنین انتظار می‌رود، در صورت پیروزی بایدن، روند نزولی ارزش دلار در برابر یورو ادامه یابد. زیرا تقاضای دلار در اثر کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی کم‌تر کاهش می‌یابد.
فارغ از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز برخی فعالان بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کنند که اوراق بهادار اروپایی به لطف بسته‌های محرک اقتصادی دولت‌ها و نیز حمایت ۷۵۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا طی ماه‌های آینده از پشتی‌بانی بالای برخوردار خواهند بود و احتمال زیان در بازارهای مالی اروپا بسیار کاهش خواهد یافت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1225014
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
903
1087
3064
1220432
6093
16017
1225014

آی‌پی شما: 18.188.40.207
امروز: سه شنبه، 04 ارديبهشت 1403